Cukinia (kabaczek) - do jakiej grupy warzyw zaliczamy cukinię? Wartość odżywcza i energetyczna cukinii z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka.

Postanowiłem napisać kolejny artykuł na temat wartości odżywczej warzyw z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka. W tym artykule omówię wartość odżywczą cukinii, ale także napiszę kilka słów na temat tego warzywa z punktu widzenia towaroznawczego. Jest to bardzo smaczne warzywo, a ponadto zawiera różnorodne składniki pokarmowe. Cukinia ma także duże zastosowanie kulinarne. Można przyrządzić pyszną zupę z cukinii, ale także możemy przyrządzić leczo, sałatki warzywne z dodatkiem cukinii, czy też np. zapiekankę makaronową z cukinią. To tylko przykładowe zastosowanie cukinii w kulinarii. Przejdźmy teraz do omówienia tego warzywa, gdzie na początek napiszę kilka słów na temat cukinii z punktu widzenia towaroznawczego.
 
Autor: Patryk
 
Cukinia (inna nazwa cukinii to kabaczek) to warzywo, które zaliczamy do warzyw dyniowatych (rodzina dyniowatych) wg klasyfikacji warzyw. Jest to popularne warzyw, które uprawa się m.in. w Polsce. Nie tylko są cukinie o kolorze zielonych, ale również o kolorze żółtym. Jest dużo odmian tego warzywa. Podam z pięć przykładowych odmian cukinii: Atena, Greta, Nimba, Soraya, Zuchino. Przejdźmy teraz do omówienia tego warzywa pod względem wartości odżywczej z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka.
 
Wartość odżywcza i energetyczna cukinii
 
Tak jak wcześniej wspomniałem, iż cukinia dostarcza nam przeróżnych składników pokarmowych. Jakich? Zacznijmy od omówienia zawartości białka, tłuszczy i węglowodanów w cukinii. Cukinia przede wszystkim zawiera niewielką ilość białka i węglowodanów, a w mniejszych ilościach tłuszczy. Cukinia także jest źródłem błonnika pokarmowego (ok. 1,1 g w 100 g cukinii). Cukinia dostarcza nam także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - witaminę A (cukinia dużo zawiera witaminy A), witaminę E (w bardzo małych ilościach) i witaminę K oraz witaminy rozpuszczalne w wodzie - witaminę C (kwas askorbinowy) i witaminy z gr. B np. kwas foliowy, witaminę B3, B2, B1. Cukinia także zawiera różne składniki mineralne (makro- i mikroelementy) tj. np. potas (cukinia zawiera dużo potasu), sód, wapń, żelazo, cynk, magnez. Cukinia zawiera w swoim składzie wodę. Jeżeli chodzi o wartość energetyczną cukinii, to 100 g cukinii dostarczam nam ok. 16 kcal. Pisząc o wartości odżywczej cukinii, nie mogę zapomnieć o indeksie glikemicznym cukinii. Cukinia ma niski indeks glikemiczny (IG), dlatego też osoby chore na cukrzycę mogą włączyć to warzywo do swojej diety cukrzycowej. Jak widzicie Państwo, iż cukinia zawiera różnorodne składniki pokarmowe, dlatego też cukinia powinna pojawić się w naszej diecie podstawowej każdego człowieka.
 
Na wstępie napisałem, iż cukinia ma duże zastosowanie kulinarne. Dlaczego o tym wspominam? A no dlatego, że często zapomina się o tym pysznym i zdrowym warzywie, dlatego tak ważne jest to, by konsumentom podawać różnorodne dania na bazie tego warzywa w zakładach żywienia zbiorowego. Szczególnie mowa o zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego, gdzie bardzo mało podaje się potraw na bazie tego warzywa. Przypominam, iż osoby planujące żywienie w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego powinny uwzględnić zalecenia żywieniowe dotyczące ilości spożycia warzyw podczas układania jadłospisów. Zalecenia żywieniowe mówią nam, abyśmy codziennie spożywali 4-5 porcji warzyw (400-500 g). O zaleceniach żywieniowych pisałem już na moim blogu [1]. W restauracjach także powinno się podawać różne dania na bazie cukinii w sezonie letnim. W następnym poście podam przepis kulinarny na przykładowy sposób przyrządzenia cukinii.
 
Podsumowując: cukinia (kabaczek) zaliczamy do warzyw dyniowatych. Mamy dużo odmian tego warzywa, a ponadto dostarczam nam przeróżne składniki pokarmowe tj. białka, tłuszcze, węglowodany, błonnik pokarmowy, witaminy, szczególnie witaminy z gr. B oraz makro- i mikroelementy. Cukinia to idealne warzywo m.in. dla osób chorych na cukrzycę, gdyż cukinia ma niski indeks glikemiczny. Cukinia ma duże zastosowanie kulinarne, dlatego też w zakładach  żywienia zbiorowego powinno się często przyrządzać różne dania na bazie cukinii.
 
 
Linki:

Komentarze

  1. Kiedys nie lubilam cukinii, ale sprobowalam nowych potraw z nia i teraz czasem dodaje ja do mojego jadlospisu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię cukinię. Jest to dla mnie jedno z lepszych warzyw - bardzo uniwersalne, niskokaloryczne i pełne witamin :) Uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Od zawsze lubię cukinię. W miarę dorastania dowiedziałam się jak wiele ,,smaczności" można z niej przyrządzić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze myślałam, że cukinia składa się głównie z wody i nie ma takiej gamy wartości odżywczych. Myliłam się co do kabaczka 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię przyrządzać potrawy z cukinią! :)
    Pozdrawiam serdecznie! :)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  6. No proszę - a ja myślałam, że cukinia i kabaczek to dwa zupełnie różne warzywa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. j'aime bien la courgette je l'utilise dans le salé et le sucré
    merci pour votre visite
    bonne soirée

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you very much for visiting and come again :)

      Regards,
      Patryk

      Usuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga