Ogórek - do jakiej grupy warzyw zaliczamy ogórka w towaroznawstwie żywności? Wartość odżywcza i energetyczna oraz zastosowanie kulinarne tego warzywa

Jest to kolejny artykuł na temat wartości odżywczej i energetycznej danych warzyw. W tym artykule będzie mowa o ogórku. Jak Państwo wiecie, iż ogórek jest również dość popularnym warzywem w polskiej kuchni, które ma zresztą duże zastosowanie kulinarne. O zastosowaniu kulinarnym ogórka napiszę później. Na początek omówię to warzywo z punktu widzenia towaroznawczego oraz z punktu widzenia nauk o żywności. Dowiecie się, jaką wartość odżywczą i energetyczną ma ogórek.

Autor: Patryk

W sklepach znajdziemy wiele znanych nam warzyw. Jednym z takich dość popularnych i znanych nam warzyw jest ogórek. Z punktu widzenia towaroznawczego, ogórek to warzywo, które zaliczamy do warzyw dyniowatych (rodzina dyniowatych). Jest to warzywo, które jest uprawiane w wielu krajach, np. w Polsce, w Hiszpanii, w Niemczech, w USA. Jest bardzo wiele odmian ogórka. Podam kilka przykładowych odmian ogórka: Aston F1, Grot F1, Izyd F1, Marcel F1, Odys F1, Polan F1. Pisząc artykuł na temat ogórka, nie można zapomnieć o ciekawostkach historycznych związanych z tym warzywem. Historia ogórka jest dość ciekawa. W wielu publikacjach na temat ogórka znajdziemy informację o tym, iż ogórek pochodzi prawdopodobnie z Indii. Ogórek był znany przez starożytnych Rzymian oraz przez starożytnych Greków. Co jeszcze ciekawsze, iż cesarz rzymski Tyberiusz bardzo lubił to warzywo. Skoro już wiemy, do jakiej grupy warzyw zaliczamy ogórka w towaroznawstwie żywności, gdzie uprawia się to warzywo, jakie są przykładowe odmiany ogórka oraz dowiedzieliśmy się o ciekawostkach historycznych, które są związane z tym warzywem, to teraz omówię wartość odżywczą i energetyczną tego warzywa z punktu widzenia nauk o żywności.

Wartość odżywcza i energetyczna ogórka (zawartość składników pokarmowych i wartość energetyczna w 100 g ogórka)

Ogórek jest warzywem, który zawiera różne składniki pokarmowe tj. białka, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne oraz witaminy. Zawartość poszczególnych składników pokarmowych w ogórku jest różna. Na początek napiszę zawartość składników pokarmowych tj. białka, tłuszczy i węglowodanów oraz błonnika pokarmowego w ogórku. Zawartość składników pokarmowych tj. białka, tłuszczy i węglowodanów w 100 g ogórka jest następująca: ok. 1 g białka, 0,16 g tłuszczy, 2,16 g węglowodanów. Ogórek także zawiera niewielką ilość błonnika pokarmowego - ok. 0,7 g błonnika pokarmowego w 100 g ogórka. Jeżeli chodzi o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, to ogórek najwięcej zawiera witaminy A, natomiast w małych ilościach witaminy K i E. Ogórek nie zawiera witaminy D w swoim składzie. Ogórek także zawiera różne witaminy rozpuszczalne w wodzie tj. witaminę C, witaminy z gr. B tj. witaminę B9/M i w bardzo małych ilościach witaminę B3/Pp, B2, B5, B6, B1. Wymienię teraz przykładowe składniki mineralne, które zawiera ogórek: Ca, Mg, P, K, Na, Zn. Jeżeli chodzi o indeks glikemiczny ogórka, to ogórek ma niski indeks glikemiczny (IG). Warto także dodać, iż ogórek jest warzywem, który w swoim składzie zawiera dużą ilość wody (ok. 97% wody). Jeżeli chodzi o wartość energetyczną ogórka, to 100 g ogórka zawiera ok. 12 kcal. Myślę, że tyle informacji na temat wartości odżywczej i energetycznej ogórka Państwu wystarczą. Na koniec omówię zastosowanie kulinarne ogórka.

Jakie zastosowanie kulinarne mają ogórki?

Jak na początku napisałem, iż ogórek ma duże zastosowanie kulinarne. Z ogórka można nie tylko przyrządzić pyszną zupę ogórkową (do zupy dodaje się ogórki kiszone), która jest popularną zupą w kuchni polskiej, ale również możemy przyrządzić pyszne sałatki warzywne z dodatkiem ogórka, a szczególnie mizerię. Ogórek kiszony też możemy dodać do sałatki jarzynowej lub możemy przyrządzić pyszną sałatkę bądź też surówkę z dodatkiem ogórków kiszonych. Ponadto ogórki możemy marynować lub kisić. Ogórki kiszone lub konserwowe można dodać również do sosu tatarskiego. Ogórek możemy też dodać do sosu czosnkowego. Ponadto ogórek używa się do garnirowania, czyli dekorowania potraw. Zastosowań ogórka jest wiele, dlatego też napisałem przykładowe zastosowanie kulinarne tego warzywa. 

Podsumowując: ogórek należy do grupy warzyw dyniowatych (rodzina dyniowatych) oraz wyróżniamy wiele odmian ogórka. Ogórek jest źródłem wielu składników pokarmowych, jak białka, tłuszczy, węglowodanów, błonnika pokarmowego, ale także witamin tj. A, E, K, C, witamin z gr. B oraz składników mineralnych tj. np. Ca, Mg, P, K, Na, Zn. Ponadto ogórek zawiera dużą ilość wody w swoim składzie oraz zawiera mało kalorii, gdyż 100 g ogórka zawiera ok. 12 kcal. Ogórki nie tylko możemy marynować, czy kisić, ale również możemy wykorzystać do przyrządzenia różnych dań, np. zupy ogórkowej. Ogórki możemy także wykorzystać do przyrządzenia np. różnych sałatek warzywnych. W gastronomii często używa się ogórka do garnirowania, czyli dekorowania potraw.

Komentarze

  1. O tym że ogórek zaliczamy do rodzin dyniowatych, wiedziałam od dawna. Jednak o innych zaletach, które wymieniłeś , dowiedziałam się teraz :) Pozdrawiam Patryku -:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam ogórki, bo można go jeść bezkarnie i się nie tyje :) A teraz dowiedziałam się dokładnie, jakie wartości odżywcze ma w sobie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hi!

    Wow. Fantastic post.
    I really loved it.

    Kisses!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam ogórki. Latem nawet robię wodę z ogórkiem i miętą dla orzeźwienia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cucumber is really good for health and for skin too.this is great information.thanks for sharing.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. There is no doubt about it that the cucuber is very healthy. We should eat different vegetables (5 portions of vegetables a day).

      Regards and have a nice day,
      Patryk

      Usuń
    2. Chciałabym zjeść dobrego ogórka, ale takie polskiego. Amerykańskie w ogóle nie smakują jak ogórki a dodatkowo są gorzkie. Od 4 lat nie jadłam przyzwoitego ogórka!

      Usuń
  6. Bardzo lubię ogórki, dodaję je również do przygotowywanych w domu tortilli i hamburgerów :)

    OdpowiedzUsuń
  7. un bon légume que j'aime bien
    bonne soirée

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja bardzo lubię ogórka - choć zawsze słyszę że ma mało wartości a tu się okazuje że jednak nie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje ulubione warzywo,oprócz pomidora :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga ,,Blog o żywieniu zbiorowym”:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub inną osobę, która dodała komentarz na moim blogu;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga