Papryka - do jakiej grupy warzyw zaliczamy paprykę w towaroznawstwie? Jaką wartość odżywczą ma papryka? Omówienie tego warzywa z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka

W ostatnim artykule na temat warzyw była mowa o rzodkiewce i jej wartości odżywczej. Tym razem postanowiłem dla Państwa napisać kolejny artykuł na temat papryki i jej wartości odżywczej. Papryka ma szerokie zastosowanie w kulinarii. Papryka świetnie nadaje się do różnych sałatek warzywnych, do zup (można zrobić np. zupę krem z papryki - link do tego przepisu podam poniżej [1]), ale także można przyrządzić paprykę faszerowaną, czy też gulasz. Co więcej, papryka mielona także jest stosowana jako przyprawa, którą często dodaje się do różnych potraw. Paprykę często dodaje się do różnych dań m.in. w kuchni węgierskiej. Przejdźmy teraz do omówienia papryki, gdzie napiszę ogólne informacje na temat papryki z punktu widzenia towaroznawczego oraz omówię wartość odżywczą tego warzywa z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka.


Autor: Patryk
 
W towaroznawstwie żywności, paprykę zaliczamy do warzyw psiankowatych. Główną charakterystyką tego warzywa jest kształt i kolor papryki (czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony). Jest wiele odmian, jak i gatunków tego warzywa. Inną cechą charakterystyczną tego warzywa jest ostrość. To zawartość kapsaicyny w papryce sprawia, że papryka jest ostra. Takimi odmianami ostrych papryk są np. papryczka aji, papryka peperoni, czy papryczki piri-piri. Dla ciekawostki dodam, że istnieje tzw. skala Scoville'a, która określa skalę ostrości danej papryki. Podam pięć przykładowych odmian papryk: Bell, Mirasol, Rocoto, Alberto, Jalapeno, Tomato.
Na koniec dodam ważną informację, że papryka jest kolejnym warzywem, które trafiło do Europy dzięki odkryciu Ameryki przez Krzysztofa Kolumba.
Skoro już nieco Państwo dowiedzieliście się na temat papryki, to przejdę teraz do omówienia wartości odżywczej papryki.
 

Autor: Patryk

Wartość odżywcza papryki
(ogólna zawartość składników pokarmowych - białka, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych w papryce oraz wartość energetyczna papryki)
 
Jak Państwo wiecie, iż każde warzywo jest źródłem różnych składników pokarmowych, szczególnie witamin i składników mineralnych. Papryka także jest źródłem składników mineralnych i witamin. Muszę zwrócić uwagę na to, iż każdy gatunek, jak i odmiana papryki ma różną zawartość składników pokarmowych. Podobnie jest z kalorycznością papryki, gdzie kaloryczność papryki może się różnić. Napiszę ogólną wartość odżywczą papryki. Papryka przede wszystkim zawiera niewielką ilość białka i tłuszczy. Także zawiera węglowodany, szczególnie błonnik pokarmowy. Analizując ogólną wartość odżywczą papryki, papryka nie tylko jest źródłem witaminy A i B-karotenu, ale także jest źródłem witaminy E i K. Ponadto papryka jest źródłem witaminy C (kwas askorbinowy) i niektórych witamin z gr. B. Również muszę wspomnieć o zawartości składników mineralnych w papryce. Papryka zawiera składniki mineralne tj. np. wapń, potas, sód, cynk, żelazo (niehemowe), fosfor. Tak jak na początku napisałem, iż ostre papryki zawierają kapsaicynę. Kapsaicyna z chemicznego punktu widzenia jest alkaloidem (wzór sumaryczny kapsaicyny -  C18H27NO3). Ponadto papryka jest źródłem karotenoidów. Należy także zaznaczyć, iż papryka żółtka, czy też pomarańczowa zawiera luteinę (naturalny barwnik). 100 g papryki dostarcza ok. 28-30 kcal. Papryka ma niski indeks glikemiczny (IG).

Muszę także napisać parę słów na temat komponowania posiłków dla konsumentów w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego. Jak wcześniej wspomniałem, iż papryka jest wyśmienitym warzywem o dużej wartości odżywczej oraz ma duże zastosowanie kulinarne. Warto pamiętać, aby podawać konsumentom różnorodne dania i sałatki warzywne na bazie papryki. Ilość warzyw w naszej diecie ma kluczowe znaczenie w żywieniu człowieka, szczególnie w żywieniu zbiorowym. Konsumentom nie tylko możemy podawać paprykę jako dodatek do kanapki, ale także możemy przyrządzić wiele ciekawych potraw (przykłady potraw z papryki podałem na początku tego artykułu). Układając kartę dań, watro pamiętać o przystawkach, które możemy przyrządzić z papryki np. papryczki faszerowane serem twarogowym. Pamiętajmy, aby żywienie w zakładach żywienia zbiorowego, szczególnie typu zamkniętego było bardzo urozmaicone.

Reasumując: papryka jest warzywem o bogatej wartości odżywczej. Dostarcza nam nie tylko składniki pokarmowe jak białka, tłuszcze, czy też węglowodany, ale także witaminy i składniki mineralne. Warzywo te jest mało kaloryczna, a poza tym ma duże zastosowanie kulinarne. Układając kartę dań lub jadłospis, pamiętajmy o zestawieniu dań, które możemy przyrządzić na bazie papryki.


Linki:
[1] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/02/zupa-krem-z-papryki.html

Komentarze

  1. Bardzo lubię paprykę i często wykorzystuję do różnych dań obiadowych, ale równie chętnie podaję ją w sałatkach :) ja jem nawet bez dodatków :) Jest pyszna i zdrowa, a do tego niskokaloryczna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię to warzywo :) Patryku zapraszam do mnie na konkurs :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam ją, zwłaszcza faszerowaną☺

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja paprykę lubię i to bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papryka zawiera więcej witaminy C niż np. cytryna

      Usuń
    2. Cytrynę też lubię :D

      Usuń
  5. lubię paprykę ale nie jem jej za często:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja również bardzo lubię paprykę.
    Pozdrawiam!

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  7. Papryka to świetne warzywo! Bardzo za nim przepadam! Fajnie, że można ją wykorzystać na wieeele sposobów w kuchni ❤️

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się że jest taka zdrowa - ja uwielbiam ją jeść na świeżo. Taka chrupiąca jest najlepsza.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga ,,Blog o żywieniu zbiorowym”:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub inną osobę, która dodała komentarz na moim blogu;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga