Brzoskwinia - do jakiej grupy owoców zaliczamy brzoskwinię w towaroznawstwie żywności? Wartość odżywcza i energetyczna brzoskwini

Brzoskwinia jest kolejnym owocem, który dostarcza nam przeróżne składniki pokarmowe, szczególnie witaminy i składniki mineralne. Ma także duże zastosowanie w kulinarii, szczególnie w cukiernictwie. Głównie brzoskwinie wykorzystujemy do przyrządzenia różnych deserów. Możemy także przyrządzić pyszny dżem z brzoskwiń. Możemy podawać naleśniki  z dodatkiem brzoskwini, ale także możemy zrobić pyszną sałatkę owocową z dodatkiem brzoskwini. Możemy także przyrządzić sos na bazie brzoskwiń, który idealnie nadaje się do różnych dań mięsnych. W tym artykule omówię wartość odżywczą i energetyczną brzoskwini. Zanim omówię ich wartość odżywczą i energetyczną, napiszę kilka ważnych informacji na temat brzoskwini z punktu widzenia towaroznawczego.


Autor: Patryk
 
Zacznijmy od tego, iż w towaroznawstwie żywności, brzoskwinię zaliczamy do owoców pestkowych (rodzina różowatych). Brzoskwinię nie tylko uprawia się w Polsce, ale także np. w USA, w Chinach, czy też np. w Hiszpani. Mamy wiele różnych odmian brzoskwiń. Podam kilka takich przykładowych odmian brzoskwiń: Amsdem, Beauty, Harrow, Halego, Redhaven, Royalvee. Z punktu widzenia historycznego, brzoskwinia była już znana od wielu lat. Brzoskwinię nie tylko znali Chińczycy, którą zresztą zaczęli uprawiać, ale również i Grecjanie. To taka mała ciekawostka historyczna związana z tym owocem. Przejdźmy teraz do omówienia wartości odżywczej i energetycznej brzoskwini.
 
Wartość odżywcza i energetyczna brzoskwini (zawartość składników pokarmowych w 100 g brzoskwini)
 
Jak już wcześniej Państwu wspomniałem, iż brzoskwinia dostarcza nam przeróżne składniki pokarmowe (składniki odżywcze). A więc jaką wartość odżywczą ma brzoskwinia? Zacznijmy od omówienia zawartości składników pokarmowych tj. białka, tłuszczy i węglowodanów w brzoskwini. Brzoskwinia przede wszystkim jest źródłem białka i tłuszczy, ale w bardzo małych ilościach (0,91 g białka w 100 g brzoskwini oraz 0,25 g tłuszczu w 100 g brzoskwini). Brzoskwinia ma za to więcej węglowodanów - 9,54 g w 100 g brzoskwini. Jeżeli chodzi o błonnik pokarmowy, to brzoskwinia zawiera go 1,5 g w 100 g brzoskwini. Przejdźmy teraz do zawartości witamin i składników mineralnych w brzoskwini. Przede wszystkim brzoskwinia jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach tj. witaminy A (retinol) i B-karoten (prowitamina witaminy A) oraz witaminy E (tokoferol) i K (filochinon) - w małych ilościach. Brzoskwinia także jest źródłem witaminy C (kwas askorbinowy) oraz witamin z gr. B. Podam przykładowe witaminy z gr. B, które zawiera brzoskwinia: witamina B9/M (kwas foliowy), witamina B2 (ryboflawina), witamina B3/Pp (niacyna), witamina B5 (kwas pantotenowy). Prócz witamin, brzoskwinia zawiera różne składniki mineralne (makro- i mikroelementy). Najwięcej brzoskwinia zawiera potasu (K) i fosforu (P), a w bardzo małych ilościach wapnia (Ca), cynku (Zn), żelaza (Fe, żelazo niehemowe), czy też np. manganu (Mn). Brzoskwinia nie zawiera sodu (Na). Brzoskwinia zawiera selen (Se) w bardzo znikomych ilościach. Brzoskwinia także jest źródłem antyoksydantów. Ponadto brzoskwinia zawiera w swoim składzie wodę (ok. 86% wody). Co do wartości energetycznej brzoskwini, to 100 g brzoskwini dostarcza nam ok. 39 kcal. Brzoskwinia ma niski indeks glikemiczny (IG), dlatego też brzoskwinie mogą być spożywane przez osoby chore na cukrzycę.
 
Warto przypomnieć o tym, iż dziennie powinniśmy spożywać ok. 200-300 g owoców. To bardzo ważne, by naszej diecie pojawiły się różne owoce, szczególnie te sezonowe. W zakładach żywienia zbiorowego powinno podawać się różne dania na bazie różnych owoców. Warto także dodać, iż desery powinny być przyrządzone z różnych owoców, które wzbogacają wartość odżywczą deseru. Jak widzicie Państwo, iż brzoskwinia zawiera przeróżne składniki pokarmowe (odżywcze), dlatego też warto od czasu do czasu zjeść brzoskwinię.

To tyle na temat brzoskwini i jej wartości odżywczej i energetycznej. Zapraszam do przeczytania kolejnego artykułu, który pojawi się niebawem na moim blogu.

Komentarze

  1. ,,Głównie brzoskwinie wykorzystujemy do przyrządzenia różnych deserów na bazie brzoskwiń. " To tak jakby powiedzieć ,,oczywista oczywistość".
    Lubię brzoskwinie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam brzoskwinie, teraz jem prawie codziennie☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo często wykorzystuję brzoskwinie w mojej kuchni, ale nie dla wartości odżywczych, a głównym dla walorów smakowych. Ciasta z ich wykorzystaniem, a także desery smakują rewelacyjnie ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzoskwinie są pyszne, chociaż u mnie przegrywają z nektarynkami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tyle ciekawy wiadomości u Ciebie mogę przeczytać a brzoskwinie uwielbiam.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja jakoś nie przepada za brzoskwiniami - nie wiem skórka mnie wkurza. I zawsze jem albo nie dojrzałą albo przejrzałą .

    OdpowiedzUsuń
  7. sporo ciekawostek :) mi brzoskwinie kojarzą się z babcią :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dużo ciekawych informacji! Uwielbiam brzoskwinie:)
    Pozdrawiam! :)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  9. ach brzoskwinie ta słodycz hmmm:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam brzoskwinie w różnej formie. Najlepsze owocki ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga ,,Blog o żywieniu zbiorowym”:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub inną osobę, która dodała komentarz na moim blogu;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga