Witaminy rozpuszczalne w wodzie (witamina C, B1, B2, B3/Pp) - funkcja tych witamin w naszym organizmie, produkty spożywcze, które są źródłem tych witamin i dzienne zapotrzebowanie na te witaminy

Postanowiłem napisać kolejny artykuł na temat witamin. W tym artykule omówię krótko na temat witamin rozpuszczalnych w wodzie tj. witamina C, B1, B2 oraz B3 (Pp). Dowiesz się przede wszystkim, jakie te witaminy pełnią funkcję w naszym organizmie z punktu widzenia nauk o żywieniu człowieka, ale także dowiesz się, jakie produkty spożywcze są źródłem witaminy C, B1, B2 i B3 oraz jakie jest dzienne zapotrzebowanie na te witaminy. Na temat witamin rozpuszczalnych w tłuszczach była już mowa na moim blogu, dlatego też podam poniżej link do tego artykułu [1]. To tyle na wstępie, więc przejdźmy do omówienia tychże witamin.
 


Autor: Patryk
 
Witaminy rozpuszczalne w wodzie
 
Witamina C - kwas askorbinowy
 
Na temat witaminy C możemy wiele teorii usłyszeć, które nie zawsze są prawdziwe. Najpierw zacznijmy od przykładowych funkcji, jakie pełni witamina C w naszym organizmie. Często słyszymy, że witamina C zwiększa przyswajalność żelaza. Jest to jedna z funkcji, jaką właśnie pełni witamina C w naszym organizmie. Witamina C jest także nam potrzebna dla syntezy kolagenu, ale także kwas askorbinowy uczestniczy w metabolizowanie składnika pokarmowego, czyli tłuszczów. Można usłyszeć, iż witamina C, czyli kwas askorbinowy wpływa znacząco na leczenie przeziębienia. Żadne badania naukowe nie wykazały, aby witamina C miała wpływ na leczenie przeziębienia. Należy także pamiętać, że przyjmowanie witaminy C w bardzo dużych ilościach może doprowadzić do wielu chorób m.in. kamienicy nerkowej. Z kolei niedobór tejże witaminy może być przyczyną choroby zwanej szkorbutem. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 30-90 mg*. Jakie produkty są źródłem witaminy C? Przede wszystkim dzika róża, warzywa i owoce (różna zawartość witaminy C w warzywach i owocach), czy też natka pietruszki.

Autor: Patryk
 
Witamina B1 - tiamina
 
Tiamina jest jedną z witamin z gr. B, która odgrywa dość istotną rolę w naszym organizmie. Jaką? Przede wszystkim tiamina odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego, ale także odpowiada za reakcje metaboliczne. Niedobór tej witaminy w naszym organizmie może doprowadzić do rozwoju choroby zwanej beri-beri. Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi 0,4-1,4 mg*. Źródłem witaminy B1 są produkty spożywcze tj. np. produkty pochodzenia zwierzęcego, warzywa i owoce (różna zawartość tej witaminy w warzywach i owocach), produkty zbożowe, jajka, czy też orzechy.
 

Autor: Patryk
 

Witamina B2 - ryboflawina
 
Ryboflawina to kolejna witamina z gr. B, którą zalicza się do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Ta witamina pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie np. odpowiada za prawidłowy wzrok, czy też za przemiany składników pokarmowych, czyli białka, tłuszczy i węglowodanów. Dzienne zapotrzebowanie na ryboflawinę wynosi 0,4-1,3 mg*. Produkty spożywcze, które są źródłem ryboflawiny: produkty zbożowe, produkty pochodzenia zwierzęcego, jajka, sery żółte oraz sery twarogowe, mleko i produkty mleczne fermentowane, nasiona roślin strączkowych.


Autor: Patryk
 
Witamina B3 (Pp) - niacyna

Jest to trzecia witamina z gr. B, którą także zaliczamy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jakie funkcje pełni ta witamina w naszym organizmie? Przede wszystkim witamina B3/Pp odpowiada za odpowiednie stężenie cholesterolu (LDL) oraz trójglicerydów. Ponadto niacyna odpowiada za syntezę hormonów płciowych. Niedobór tej witaminy przyczynia się do rozwoju różnych chorób m.in. pelagry. Niedobór tejże witaminy może być spowodowane przez chorobę zwaną zespołem Hartnupa. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3 (Pp) wynosi 5-16 mg*. Produkty spożywcze, które są źródłem witaminy B3 (Pp): ryby, produkty pochodzenia zwierzęcego, rośliny strączkowe, jajka, produkty zbożowe.

* Zapotrzebowanie na poszczególne witaminy jest różne w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej itp.

To tyle na temat witaminy C, B1, B2 i B3 (Pp). Kolejny artykuł, jaki opublikuję na blogu, będzie na temat 10-ęciu typowych mitów na temat żywności. Możemy usłyszeć wiele nieprawdziwych teorii na temat żywności, dlatego też postanowiłem napisać taki artykuł. Niestety, ale artykuł ten będzie bardzo obszerny, dlatego też podzielę go na 2 części.


Linki:

Komentarze

  1. Bardzo fajny post i na pewno wielu osobom przyda się taka wiedza :) Warto wiedzieć, które rozpuszczają się w wodzie, a które nie :)
    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mnie interesuje ten temat☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Własnie :) truskawki sa najbardziej bogate w wit. C :) Patryku post bardzo przydatny, a półmisek z kaszą gryczana cudny -:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Akurat dzisiaj o tym rozmyślałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To bardzo wygodne że można rozpuścić je w wodzie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja do tej pory dojechałam do B5, ale ważne jest aby uświadamiać ludziom, że konstruowanie diety, to także uwzględnianie odpowiednich ilości witamin i składników odżywczych. Takich wpisów nigdy dość!

    OdpowiedzUsuń
  7. fajnie się merytorycznie przygotowujesz do tych postów;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga ,,Blog o żywieniu zbiorowym”:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub inną osobę, która dodała komentarz na moim blogu;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga