Technologia gastronomiczna - czym jest tranżerowanie, garnirowanie, flambirowanie i ekspedycja? Terminologia stosowana w technologii gastronomicznej.

Postanowiłem, że kolejny artykuł z dziedziny technologii gastronomicznej będzie związany z terminologią, jaką używa się technologii gastronomicznej. W tym artykule wyjaśnię pojęcia tj. tranżerowanie, garnirowanie, flambirowanie i ekspedycja. Nie każdy zapewne zna te słowa, dlatego też postanowiłem wyjaśnić wyżej podane definicje. Ten artykuł głównie skierowany jest do uczniów szkoły gastronomicznej, gdyż często na egzaminach zawodowych pojawiają się pytania związane z technologią gastronomiczną. To tyle na wstępie, więc przejdźmy do omówienia definicji tranżerowania, granirowania, flambirowania i ekspedycji.
 
Przyrządzanie i wydawanie potraw w zakładach gastronomicznych składa się z wielu etapów poszczególnych prac. Już Państwo mieliście okazje przeczytać artykuł, który był związany z etapem poszczególnych prac podczas przyrządzania, jaki wydawania potraw w zakładach żywienia zbiorowego [1]. Są definicje, które dotyczą różnych czynności związanych z przyrządzaniem potraw jak np. flambirowanie, ale również czynności związane z dekorowaniem i wydawaniem potraw. Co prawda wspomniałem na temat flambirowania (o tym napisałem w poście na temat obróbki cieplnej [2]), ale jednak jeszcze wyjaśnię tę definicję w paru zdaniach.


Autor: Patryk
 
Wyjaśnienie definicji tranżerowania, garnirowania, flambirowania i ekspedycji

Tak jak wcześniej wspomniałem, iż jednym z etapem przyrządzania potraw jest obróbka cieplna zwana inaczej obróbką termiczną. Są takie potrawy, które się polewa alkoholem i podpala. To nazywamy flambirowaniem. Flambirowanie często jest wykonywane przez kucharzy, choć może to także zrobić kelner przed podaniem potrawy. Flambirować możemy różne dania mięsne, ale także i desery. Do każdej potrawy, jaką poddamy flambirowaniu, należy użyć odpowiedniego alkoholu. Kolejną definicją, jaką stosuje się w technologii gastronomicznej to tranżerowanie. Co to oznacza tranżerowanie? Tranżerowanie to nic innego, jak krojenie mięsa za pomocą noża i widelca przeznaczonego do tranżerowania (mięso kroi się na odpowiednie porcje). To typowa czynność, jaką wykonuje się zakładach gastronomicznych.
Kolejną definicją używaną w technologii gastronomicznej to garnirowanie. Jak Państwo wiecie, iż zanim podamy konsumentom zamówione potrawy, należy wcześniej udekorować. Dekorowanie potraw nazywamy garnirowaniem. Do dekoracji zazwyczaj używa się różnych warzyw, ale również owoców. Nie tylko potrawy garnirujemy, ale także drinki. Szczególnie desery wymagają dekoracji.
Ostatnią definicją jest ekspedycja. Co o znaczy ekspedycja? Ekspedycja to nic innego, jak przekazanie kelnerowi zamówionej przez konsumenta potrawy, która została wcześniej przyrządzona przez personel kuchni (w dziale ekspedycyjnym). Pisałem już na temat form podawania posiłków w zakładach żywienia zbiorowego, gdzie link do tego artykułu znajdziecie Państwo poniżej [3].
 
To tyle, jeżeli chodzi o wyjaśnienie pojęć związanych z technologią gastronomiczną. Kolejny post będzie na temat witamin rozpuszczalnych w wodzie tj. witamina C, B1, B2 i B3 (Pp).
 
 
Linki:

Komentarze

  1. Patryku nie wiedziałam że dekorowanie potraw, które często robię to garnirowanie. Dzięki za rozjasnienie spraw kulinarnych z punktu widzenia technologii żywienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co ;) Staram się, aby każdy po prostu zapoznał się z terminologią, jaką używa się technologii gastronomicznej.

      Pozdrawiam serdecznie,
      Patryk

      Usuń
  2. Nie słyszałam nigdy o tych określeniach czynności.
    Garnierowanie kojarzy się automatycznie z szamponem, a raczej jego marką. ;-; Po co sobie ludzie utrudniają życie używając innych pojęć, na które już mamy słowa..

    OdpowiedzUsuń
  3. Ponownie bardzo dużo dowiedziałam się z Twojego wpisu, część pojęć była dla mnie zupełnie obca :) Dekorowanie ciasta to zawsze było dla mnie dekorowanie ciasta, a tu proszę, ma swoją nazwę :) Mam nadzieję, że jeszcze nie raz będę miała możliwość dowiedzieć się ciekawych rzeczy :)
    Pozdrowionka serdeczne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cos ciekawego przeczytalam .Pierwsz raz czytam o takich słowach.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ukrywam, że post bardzo intrygujący. Wiele można się dowiedzieć i zaskoczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ha ja nie znałam tych określeń - dla mnie one chyba były za trudne jak na laika w tych tematach.

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesujący post, coś ciekawego się dowiedziałam:)

    Pozdrawiam!

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  8. Znałam flambirowanie, ale nigdy tego nie robiłam ☺

    OdpowiedzUsuń
  9. lubię Cie czytać:) poszerzasz moją wiedzę jedzeniową:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo cieszę się, że podobają Ci się moje posty związane z kulinarią i gastronomią, które dostarczają dużo wiedzy z tej dziedziny :)

      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  10. Flambirowanie znałam, reszta pojęć była dla mnie nowa. Bardzo pouczający post.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny post. Przyznam szczerze,że nie znałam tych pojęć. Dzięki za wyjaśnienie, już wiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Prosto zwięźle i na temat.
    Ciekawy poradnik.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga ,,Blog o żywieniu zbiorowym”:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub inną osobę, która dodała komentarz na moim blogu;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga