Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (witamina A, D, E i K) - rola tych witamin, produkty spożywcze, które są źródłem tych witamn i dzienne zapotrzebowanie na te witaminy

Ostatnio opublikowałem post na blogu, który był związany z żywieniem, gdzie omówiłem poszczególne rodzaje witamin i składników mineralnych. Również opisałem krótko na temat, dlaczego nasza dieta powinna składać się z różnorodnych produktów spożywczych [1]. Jak obiecałem, iż opublikuję kilka postów związanych z witaminami i składnikami mineralnymi, gdzie omówię rolę poszczególnych składników mineralnych i witamin w naszym organizmie, rodzaje produktów spożywczych, które są źródłem różnych witamin i składników mineralnych oraz dzienne zapotrzebowanie na różne witaminy i składniki mineralne. Pierwszy post będzie dotyczyć witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Podam przykładowe role witaminy A, D, E i K, jakie pełnią w naszym organizmie, przykłady produktów spożywczych, które są źródłem witaminy A, D, E i K oraz dzienne zapotrzebowanie na te witaminy. To tyle na wstępie, więc przejdę do omówienia poszczególnych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Napiszę parę zdań na temat witaminy A, D, E i K.
 
Autor: Patryk

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach
 
Witamina A - retinol i B-karoten (prowitamina witaminy A)

Witamina A (retinol) odgrywa dość ważną rolę w naszym organizmie. Nie tylko ta witamina odpowiada za prawidłowy wzrok, ale również odgrywa dość istotną rolę w syntezie składnika pokarmowego - białka. Każdy zapewne słyszał o kurze ślepocie. Jest to choroba, która właśnie jest związana z niedoborem tej witaminy. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A wynosi od 300 do 700 µg*. Jakie produkty spożywcze zawierają witaminę A? Witaminę A zawierają różne warzywa i owoce (różna zawartość witaminy A w różnorodnych warzywach i owocach). Także mleko, sery żółte, jajka, ryby, podroby, tłuszcze roślinne i zwierzęce są źródłem tejże witaminy.
 

Autor: Patryk

Witamina D (D2, D3) - kalcyferol
 
Jest to druga witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która nie tylko jest bardzo ważna dla naszego układu kostnego, ale także zwiększa przyswajalność makroelementów - fosforu i wapnia. Niedobór tej witaminy może także spowodować rozwój choroby, czyli krzywicę. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D wynosi od 15 do 25 µg*. Źródłem witaminy D są produkty spożywcze tj. podroby, ryby, jajka, mleko i produkty mleczne fermentowane, tłuszcze roślinne i zwierzęce, czy też sery żółte.
 

Autor: Patryk

Witamina E - tokoferol

Tokoferol, czyli witamina E jest nie tylko antyoksydantem (przeciwutleniacz), ale także jest bardzo potrzebna dla odpowiedniego funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E wynosi od 6 do 10 mg*. Podam przykładowe produkty spożywcze, które są źródłem witaminy E: warzywa i owoce (różna zawartość witaminy E w różnorodnych warzywach i owocach), różne produkty zbożowe, jajka, ryby, tłuszcze roślinne i zwierzęce, orzechy, mleko, czy też migdały.

Autor: Patryk

Witamina K (K1, K2) - filochinon

Witamina K jest ostatnią witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. Ta witamina jest bardzo ważna dla prawidłowego krzepnięcia naszej krwi. Co ciekawe, a zarazem ważne, iż bakterie znajdujące się w naszych jelitach, także produkują witaminę K. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K wynosi od 15 do 65 µg*. Produkty spożywcze, które są źródłem witaminy K: warzywa i owoce (różna zawartość witaminy K w różnorodnych warzywach i owocach), orzechy, wątróbka wołowa.

Autor: Patryk


* Zapotrzebowanie na poszczególne witaminy jest różne w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej itp.

Kolejny post z zakresu żywienia zbiorowego będzie dotyczyć diety lekkostrawnej. Napiszę, komu może lekarz zalecić dietę lekkostrawną, a także podam zalecenia dietetyczne w diecie lekkostrawnej, jakie należy uwzględnić podczas planowania jadłospisów i podczas przyrządzania posiłków dla grupy konsumentów, którzy muszą stosować dietę lekkostrawną w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego.


Linki:

Komentarze

  1. Bardzo przydatna wiedza. ten post zapisze sobie i będę do niego wracać jakby pamięć zawiodła ;)

    Jak już zauważyłeś przeniosłam bloga i może Ci się nie wyświetlać w aktualnościach :(

    OdpowiedzUsuń
  2. ooo nabrałam właśnie ochoty na brokuła :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe jest tez rozroznienie witaminy K na K1 i K2☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy i pouczający post Patryku -:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pamiętam, że coś było o tym w szkole na biologii. Fajne przypomnienie i uzupełnienie wiedzy! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy i przydatny post. Ja po studiach witaminy rozpuszczalne w tłuszczach mam wyryte już chyba na wieczność :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy post chociaż ja nigdy w nie wmikalam zawsze jem dużo różnych owoców warzyw ;) Pouczający coś dla mnie ;) Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakby nie patrząc to te łatwiej dostarczyć do organizmu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj jak sprawdzałam ostatnio poziom wit D - był za mały ...
    Dlatego lekarz kazał mi ją suplementować ale dostarczam je również w formie jedzenia :) Uwielbiam jajka!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy wpis!

    Miłej niedzieli! Pozdrawiam!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga