Truskawka - do jakiej grupy owoców zaliczamy truskawę w towaroznawstwie? Jaką wartość odżywczą mają truskawki? Wartość energetyczna truskawki.

Dzisiejszy mój artykuł poświęcę truskawce i jej wartości odżywczej. Jest to bardzo ulubiony owoc przez ludzi, a poza tym ma duże zastosowanie kulinarne. Truskawki są idealne do koktajli owocowych, sałatek owocowych, ale także możemy przyrządzić zupę z truskawek, która zresztą jest często podawana z dodatkiem makaronu. Truskawki często pojawiają się w różnych deserach na bazie bitej śmietany. Z truskawek możemy także zrobić dżem. Omówię wartość odżywczą truskawki pod względem zawartości poszczególnych składników pokarmowych (w 100 g).
 
Autor: Patryk
 
Truskawka jest owocem sezonowym, przy czym możemy kupić także mrożone truskawki, które również zachowują swoją wartość odżywczą. W towaroznawstwie żywności, truskawkę zaliczamy do owoców jagodowych (rodzina różowatych). Nie tylko w Polsce uprawia się truskawki, ale również np. w Hiszpanii, czy też np. w USA. Jest wiele odmian truskawek. Wymienię kilka przykładowych odmian truskawek: Roxana, Dukat, Elsariusz, Kent, Elkat. To tyle, co chciałem napisać na temat truskawek z towaroznawczego punktu widzenia. Następnie omówię wartość odżywczą tego owocu.
 
Truskawki i ich wartość odżywcza (zawartość składników pokarmowych w truskawkach i ich wartość energetyczna)
 
Truskawki zawierają białka i tłuszcze, ale w bardzo małych ilościach. Truskawki także są źródłem węglowodanów np. fruktozy (truskawki zawierają węglowodany w granicach ok. 7-8 g/100 g). Truskawki także dostarczają nam niewielką ilość błonnika pokarmowego (ok. 1,8-2 g/100 g). Wiele owoców jest źródłem witamin i składników mineralnych. Truskawki zawierają przede wszystkim witaminę A oraz witaminę E i K - w małych ilościach. Jeżeli chodzi o witaminy rozpuszczalne w wodzie, to truskawki mają dużo witaminy C. Truskawki dostarczają kwas foliowy (witamina M), ale także witaminę B1, B2, czy np. witaminę B9 (w małych ilościach). Zawartość składników mineralnych (makro- i mikroelementy) w truskawce jest różna. Często w czasopismach, czy na różnych stronach internetowych na temat żywienia i żywności możemy przeczytać, że truskawka jest doskonałym źródłem żelaza. Często tak dietetycy mówią. Niestety, ale jest to nieprawda. Truskawki mają bardzo małą ilość żelaza. Najwięcej truskawki mają potasuTruskawki zawierają składniki mineralne tj. wapń, magnez, czy też fosfor, ale w mniejszych ilościach. Truskawki zawierają także bardzo mało cynku, czy też manganu. Truskawki ponadto zawierają kwas elagowy. Co ciekawe, kwas elagowy ma działanie m.in. antymutagenne, co zostało potwierdzone wieloma badaniami naukowymi (o tym jest mowa w wielu publikacjach naukowych). Truskawki także zawierają antyoksydanty, salicylany oraz kwasy organiczne m.in. kwas cytrynowy. Jeżeli chodzi o wartość energetyczną truskawek, to truskawki dostarczają nam ok. 32 kcal/100 g. Muszę także zaznaczyć, iż truskawki mają niski indeks glikemiczny (IG). W związku z tym, że truskawki mają niski IG, osoby chore na cukrzycę mogą spożywać truskawki.

Nie będę tutaj znowu pisał o tym, dlaczego należy spożywać owoce, gdyż o tym już wielokrotnie pisałem na moim blogu m.in. w artykule na temat owoców i ich wartości odżywczej [1]. Jeszcze raz zaznaczę, iż dziennie powinniśmy spożyć ok. 200-300 g owoców. Warto dodać, że w zakładach żywienia zbiorowego powinny często pojawiać się różnorodne dania, które będą przyrządzone na bazie sezonowych owoców. W restauracjach także powinno się podawać różnorodne potrawy przyrządzone na bazie owoców sezonowych m.in. truskawek. Warto także serwować desery, które będą zawierały sezonowe owoce. Bardzo ważne jest to, aby podawane posiłki w zakładach żywienia zbiorowego dostarczyły różnorodne składniki pokarmowe, szczególnie witaminy i składniki mineralne. Restauratorzy powinni zaoferować klientom różne dania na bazie truskawek np. zupę truskawkową, naleśniki z sosem truskawkowym, tosty francuskie, które można podać z różnorodnymi owocami, czy nawet sałatki owocowe. Zwracam także uwagę na to, że nie wszyscy mogą jeść truskawek. Głównie dotyczy osób, które mają alergię pokarmową na truskawki.
To na tyle, jeżeli chodzi o truskawki i ich wartość odżywczą.


Linki:
[1] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/08/owoce-wartosc-odzywcza.html


Komentarze

  1. Czytałam, że truskawki mają najwięcej witaminy C niż inne owoce.Bardzo je lubię i nie przypuszczalam, że mają tyle innych cennych składników ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie, bo np. czarna porzeczka ma jeszcze więcej witaminy C niż truskawka, bo czarna porzeczka zawiera aż 182 mg witaminy C w 100g. Także dzika róża ma bardzo wiele witaminy C. Nie mniej jednak należy pamiętać o zróżnicowanej diecie.

      Pozdrawiam serdecznie,
      Patryk

      Usuń
  2. Ciekawy wpis, czekam na sezon truskawkowy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nie mam alergii - i czekam z utęsknieniem jak pojawią się w warzywniaku - te polskie pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiedziałam, że truskawki mają dużo witamin i są bardzo zdrowe, ale nie miałam pojęcia, że tych cennych składników mają aż tyle. Zawsze bardzo je lubiłam i chętnie jadłam, teraz będę jadła jeszcze chętniej :)
    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zupa truskawkowa? (Chyba) pierwsze słyszę. Raczej co roku robię dżem truskawkowy odkąd sobie rosną u nas.
    Nie polecam jednak zjedzenia od razu całego kilograma... można sobie je obrzydzić na jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można przyrządzić z truskawek zupę truskawkową :) Dam kiedyś przepis na taką zupę :) Jeżeli chodzi o jedzenie owoców, to w ogóle nie należy ich jeść w dużych ilościach. Dzienne racje pokarmowe wskazują, abyśmy spożyli ok. 200-300g owoców.

      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  6. W Anglii truskawki są dostępne w sprzedaży przez cały rok, ale poza sezonem letnim są niesmaczne, kwaśne i bez smaku.

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  7. truskawki mogę jeść kig ale tylko świeże bez niczego:D

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam truskawki ale tylko nasze krajowe w sezonie, najlepiej prosto z działki, słodziutkie, te hiszpańskie które kupiłam kilka dni temu wyglądały przepięknie ale były gorzkie i nikt u mnie w domu nie chciał ich jeść

    OdpowiedzUsuń
  9. Truskawki to moje ulubione owoce - nigdy mi nie zbrzydną ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam truskawki, czekam kiedy zacznie sezon na nie.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. truskawki uwielbiam i już czekam na pełnię sezonu. Zupa truskawkowa kojarzy mi się jedynie z taką zupą owocową którą robi moja mama, ale jakoś nie lubię ich. Za to truskawki solo lub dżemik albo musy mogłabym jeść na okrągło, dodaję je nawet do sałatek :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga