Planowanie żywienia w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego - co należy podać konsumentom na obiad i na podwieczorek? Ile energii powinien dostarczyć nam obiad i podwieczorek? Układanie jadłospisu.

Ostatnio opublikowałem na blogu post, gdzie napisałem o zasadach układania jadłospisów [1]. Również napisałem artykuł na temat podawania konsumentom śniadania i 2 śniadania w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego [2]. Podałem tam przykładowe zestawienie śniadań i 2 śniadań. Kontynuuje temat układania jadłospisów. W tym artykule dowiesz się, co należy podać konsumentom na obiad i na podwieczorek oraz ile energii powinno dostarczyć nam obiad i podwieczorek. Podam także przykładowe potrawy oraz przykładowe desery, jakie możemy podać konsumentom na obiad i na podwieczorek. To tyle na wstępie, więc przejdźmy do głównego tematu mojego wpisu.


Autor: Patryk
 
Obiad to kolejny główny posiłek, który dostarcza nam więcej energii aniżeli śniadanie, II śniadanie, podwieczorek, czy też kolacja. Posiłek ten musi także dostarczyć konsumentom różnorodne składniki pokarmowe, a szczególnie witaminy i składniki mineralne. W zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego najczęściej podaje się obiad, który składa się z pierwszego dania, czyli zupy i drugiego dania, gdzie na 2 danie podaje się np. dania mączne (pierogi, pyzy, knedle itp.), rybę (np. pieczoną, smażoną), potrawy na bazie mięs (np. smażonych, duszonych), podrobów, czy też potraw na bazie warzyw. Zazwyczaj w zakładach żywienia zbiorowego podaje się na obiad różne sałatki lub surówki.
Podwieczorek jest przedostatnim posiłkiem, który powinien pokryć tyle samo energii, co 2 śniadanie. W zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego możemy podawać na podwieczorek różnorodne desery tj. np. ciasta, lody, galaretki owocowe z dodatkiem świeżych sezonowych owoców, musy, kremy owocowe, budyń na mleku, naleśniki z owocami.

Ile energii powinien dostarczyć nam obiad i podwieczorek?
 
Ilość proc. energii, jaką powinniśmy dostarczyć na obiad  i podwieczorek, autor: Patryk
  
Co podać konsumentom na obiad i na podwieczorek?
 
W poście na temat podawania śniadania i 2 śniadania w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego zrobiłem zestawienie 12 grup produktów spożywczych, gdzie napisałem, jakie produkty spożywcze powinniśmy spożywać na śniadanie i na 2 śniadaniu [3]. Należy pamiętać o różnorodnych produktach spożywczych, z których możemy przyrządzić obiad. Tutaj możemy posłużyć się piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, gdzie na podstawie tej piramidy możemy w jadłospisie ułożyć odpowiedni spis potraw, które możemy przyrządzić z różnych produktów spożywczych (z każdej grupy produktów spożywczych), uwzględniając ogólne zalecenia żywieniowe. Poniżej zamieszczę wykonaną przeze mnie piramidę zdrowego żywienia.
 
Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, autor: Patryk

Należy pamiętać o tym, aby na obiad podawać różnorodne napoje tj. np. herbata, soki warzywno-owocowe, kompoty owocowe. Pamiętajmy, aby potrawy były doprawione różnymi przyprawami np. oregano, bazylia, tymianek, zioła prowansalskie itp. Pamiętajmy także o różnorodnych warzywach i owocach, roślinach strączkowych, rybach, tłuszczach roślinnych i produktach zbożowych - te produkty koniecznie powinny pojawić się w naszym jadłospisie!
 

Poniżej zrobię zestawienie 5-ęciu proponowanych przeze mnie potraw i deserów, jakie możemy podać konsumentom na obiad i podwieczorek.

OBIAD


Autor: Patryk
I danie:
  • zupa krem z brokułów
  • zupa jarzynowa (podana z dodatkiem jogurtu naturalnego)
  • zupa pomidorowa (podana z dodatkiem białego ryżu)
  • zupa ziemniaczana
  • zupa kalafiorowa
II danie:
  • kotlet mielony (pieczony w piekarniku), ugotowane ziemniaki posypane koperkiem, surówka z białej kapusty, kompot z wiśni
  • kotlet z jajek, ziemniaki purée, surówka z marchewki, kompot z gruszek
  • łosoś pieczony w piekarniku, kasza gryczana, surówka z marchewki i selera, sok owocowy
  • pierogi ruskie (z mąki pełnoziarnistej), surówka z kapusty pekińskiej, kompot z jabłek
  • kotlet de volaille, ziemniaki purée, surówka z buraczków, herbata

PODWIECZOREK
  • babka na oleju, kawa zbożowa z mlekiem
  • galaretka owocowa z sezonowymi owocami, kawa z mlekiem
  • naleśnik z owocami i gałką lodów waniliowych, kawa
  • ciasto drożdżowe ze śliwkami, kawa z mlekiem
  • sałatka owocowa
 
Chciałbym zaznaczyć, iż osoba układająca jadłospis dla dzieci i młodzieży powinna dostosować się do obowiązujących przepisów prawa żywnościowego, które określają sposób żywienia dzieci i młodzieży w placówkach oświaty!
 
To tyle, jeżeli chodzi o podawanie konsumentom obiadów i podwieczorków w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego. Ostatni post na temat żywienia zbiorowego będzie związany z podawaniem kolacji.
 
 
Linki:

Komentarze

  1. Obiad to podstawa, śniadanko można zjeść lekkie - takie jest moje zdanie, ale obiad koniecznie ciepły, pełnowartościowy, no i oczywiście smaczny :) A podwieczorek to obowiązkowo coś słodkiego, czy to w formie deseru, czy owoc :)
    Co do procentowego zestawienia kalorii tzn ile jaki posiłek powinien mieć to nie mam pojęcia, ale jakbym potrzebowała to będę czerpać z Twojej wiedzy :)
    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śniadanie powinno dostarczyć nam 25-30% energii, obiad - 35-40% energii, kolacja - 15-20% energii, a 2 śniadanie i podwieczorek - 5-10% energii, zgodnie z normami żywieniowym.
      Jak by coś, to pod postem podałem link do artykułu na temat śniadania i 2 śniadania, gdzie napisałem, co powinniśmy jeść na śniadanie i 2 śniadanie oraz ile energii powinniśmy dostarczyć na śniadanie i 2 śniadanie. Zrobię jeszcze post o kolacji :)

      Pozdrawiam serdecznie,
      Patryk

      Usuń
    2. Chętnie wszystko przeczytam :) Wiedzy nigdy nie za dużo :)

      Usuń
  2. Do Twojej piramidy jak najbardziej się stosuję. Alkohol pije raz na jakiś czas. Wodę piję codziennie w dużych ilościach. Niestety sól bardzo lubię i solę wszystko podwójnie. Obiad może być dla mnie jednodaniowy, za to podwieczorku nie popuszczę. Takie smaczne propozycje przedstawiłeś i jak tu tera zasnąć -:) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musi Pani uważać na spożycie soli, gdyż nadmiar sodu diecie jest niekorzystny dla zdrowia, dlatego też WHO zaleca, aby spożycie sodu nie przekroczyło 5-6 g. Nadmiar sodu w diecie może doprowadzić do nadciśnienia tętniczego.

      Pozdrawiam serdecznie,
      Patryk

      Usuń
  3. U mnie obiad to podstawa, tylko najczęściej jest jednodaniowy bo dwóch to raczej nikt by nie zjadł. Podwieczorek rzadko też u mnie bywa, chyba, że jest dzień wolny i jesteśmy w domu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obiad nie musi być koniecznie dwudaniowy :) Jeżeli chcemy podać na obiad zupę i 2 danie, to wówczas podajemy posiłki w małych porcjach :)

      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  4. Stosuję się do piramidy, chociaż ostatnio mam ciraz mniej czasu, by poćwiczyć, za duzo obowiązków ☺

    OdpowiedzUsuń
  5. Sama nie wiem czy zalecenia ograniczenie spożycia soli jest właściwe. Moja teściowa zawsze wszystko bardzo soli,np mięso konserwuje w solance. Wszystkie potrawy u niej są naprawdę bardzo słone,jak dla mnie zbyt słone. Też jej zwróciłam uwagę, że sól jest niezdrowa, ale i tak mnie nie posłuchała. Teściowa jest z 1932 roku i razem z teściem nadal nieźle się mają.

    Pozdrawiam!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalecenia spożycia soli są jak najbardziej właściwe. Same badania epidemiologiczne pokazują, jak nadmiar spożycia soli jest niekorzystne dla zdrowia, które przyczyniają się do nadciśnienia tętniczego, tym bardziej, że duża liczba osób cierpi na nadciśnienie tętnicze, szczególnie osoby starsze. Również wytyczne Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego(PTNT)z 2015 r. dot. zasad postępowania w nadciśnieniu tętniczym wskazał, iż jednym z zaleceniem jest mniejsze spożycie soli kuchennej do 5g/dobę (o tym jest mowa w ww. publikacji na str. 11, tab. IX). Również na temat przyczyn nadciśnienia możemy przeczytać na tej stronie internetowej - http://nadcisnienie.mp.pl/informacje/cisnienie_nadcisnienie/58805,przyczyny-nadcisnienia. Tam również możemy przeczytać na temat spożycia soli oraz o czynnikach, które powodują rozwój tej choroby.

      Serdecznie pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  6. ja mam tak, że jak zjem obfity obiad to już nie jem kolacji:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mam ostatnio duży problem z planowaniem obiadu. Nie wiem jakoś nie mam weny na obiady.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga