Rzodkiewka - do jakiej grupy warzyw zaliczamy rzodkiewkę w towaroznawstwie i jaką wartość odżywczą ma rzodkiewka?

Rzodkiewka jest bardzo popularnym warzywem i często ją dodajemy do różnych sałatek warzywnych, czy też do kanapek. W tym artykule dowiesz się, do jakiej grupy warzyw zaliczamy rzodkiewkę, jakie są przykładowe odmiany rzodkiewki oraz jej wartość odżywczą. Warzywo tej jest bardzo smaczne, dlatego też warto często spożywać rzodkiewkę, szczególnie warto przyrządzać pyszne sałatki warzywne z dodatkiem rzodkiewki. To tyle na wstępie, więc przejdźmy teraz do omówienia tego warzywa z towaroznawczego punktu widzenia.
 
Autor: Patryk
 
Rzodkiewka jest nie tylko smaczna, ale również jest źródłem wielu składników odżywczych. Jest także biała rzodkiew, ale o nich napiszę innym razem. Tutaj skupię się jedynie na samej rzodkiewce. A zatem do jakich warzyw zaliczamy rzodkiewkę w towaroznawstwie? Rzodkiewkę zaliczamy w towaroznawstwie do warzyw rzepowatych (rodzina kapustowata). Jest dużo odmian rzodkiewki. Podam przykładowe odmiany: Mila, Leda, Opolanka, Silesia, Carmen.
Co ciekawe, iż Egipcjanie i Rzymianie znali już to warzywo, które zresztą zostało sprowadzone do naszej Europy. Przez kogo? A no przez Rzymian. To taka mała ciekawostka ode mnie.
To tyle, jeżeli chodzi o omówienie rzodkiewki z towaroznawczego punktu widzenia, więc omówię teraz wartość odżywczą rzodkiewki.
 
Wartość odżywcza rzodkiewki
(kaloryczność rzodkiewki i zawartość poszczególnych składników pokarmowych w rzodkiewce)
 
Tak jak wcześniej wspomniałem, że rzodkiewka zawiera różne składniki odżywcze w różnych ilościach. Tradycyjnie zacznę od omówienia zawartości białka, tłuszczy i węglowodanów w tym warzywie (zawartość składników pokarmowych w 100g rzodkiewki). Przede wszystkim rzodkiewka ma bardzo znikomą ilość białka i tłuszczy. Rzodkiewka ma troszkę więcej węglowodanów niż białka, czy tłuszczy oraz niewielką ilość błonnika pokarmowego. Jeżeli chodzi o witaminy, to rzodkiewka jest źródłem niektórych witamin tj. A i K oraz niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie - witaminę C (kwas askorbinowy) i z gr. B np. witaminę B9 (kwas foliowy), witaminę B9/Pp (niacyna), czy witaminę B1 (tiamina). Rzodkiewka ponadto dostarcza nam różnorodne składniki mineralne (makro- i mikroelementy). Jakie? Wapń (Ca), potas (K), żelazo niehemowe (Fe), magnez (Mg), fosfor (P). To jedynie przykładowe składniki mineralne, które zawiera rzodkiewka. Co jeszcze zawiera to warzywo? Prócz składników pokarmowych, które już wymieniłem, rzodkiewka zawiera ponadto glikozydy, czy też kwasy organiczne. Jeżeli chodzi o kaloryczność rzodkiewki, to rzodkiewka 15g dostarcza nam ok. 2 kcal, a 100g - ok. 16 kcal. Rzodkiewka ma też niski indeks glikemiczny (IG). To na tyle, jeżeli chodzi o omówienie wartości odżywczej rzodkiewki.

W zakładach żywienia zbiorowego nieraz podaje się sałatki warzywne z dodatkiem tego warzywa. Warto jednak wzbogacić naszą dietę w różnorodne warzywa, które zresztą odgrywają ważną rolę w naszym żywieniu, o czym już wielokrotnie wspominałem na moim blogu. Ludzie zapominają, jak ważne jest częste jedzenie warzyw. Przypominam, że zgodnie z zaleceniami żywieniowymi, dziennie powinniśmy zjeść minimum 400-500g warzyw. Należy jednak pamiętać, że w każdym posiłku powinno pojawić się porcja warzyw, szczególnie dotyczy to zakładów żywienia zbiorowego typu zamkniętego. Należy też pamiętać o tym, że nie każdy może jeść rzodkiewki. Głównie w chorobach układu pokarmowego nie zaleca się spożywać tego warzywa (np. u osoby chorej na wrzody żołądka).

To już jest wszystko, co chciałem napisać na temat tego warzywa. Zapraszam do odwiedzenia kolejnego wpisu, który zostanie opublikowany niebawem na blogu.

11 komentarzy:

  1. Bardzo lubię rzodkiewki za ich świetny smak i właściwości, no i ta niskokaloryczność to również wielki plus :) Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Patryku bardzo ciekawie napisałeś i omówiłeś temat rzodkiewki. Dodam jeszcze, że podnosi poziom TSH ( hormon tarczycy)

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam ostatnio na nią ochotę.
    Ktoś wyrzucił ostatnią, malutką, bezbronną kulkę. ;-;
    W chorobach układu...? A tego nie wiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiedziałam, że ma aż tyle właściwości. Bardzo lubię rzodkiewkę.

    Pozdrawiam!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  5. ja uwielbiam dodawać rzodkiewkę do białego serka:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo rzodkiewkę, pakuję ją wszędzie, do kanapek, do sałatki, do serka, jogurtu naturalnego albo zjadam samą, najlepsza oczywiście z rodzicowego ogródka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakoś nie mogę przekonać się do rzodkiewki od dziecka...

    OdpowiedzUsuń
  8. Rzodkiewkę bardzo lubię - najbardziej mi ostatnio smakuje z białym serkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rzodkiewkę mogłabym jest na okrągło a zwłaszcza taka z ogródka. Lubię tą ostrą i łagodna. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga