Pomidor - do jakiej grupy warzyw zaliczamy pomidora? Jakie składniki odżywcze zawiera pomidor?

Pomidor jest następnym warzywem, który jest często używany w naszej kuchni. Dodajemy go do sałatek, surówek, przyrządzamy z nich zupę pomidorową, ketchup i wiele innych dań. Ten artykuł będzie właśnie na temat pomidora, a konkretnie na temat wartości odżywczej pomidora. W tym artykule dowiesz się, do jakich warzyw zaliczamy pomidora w towaroznawstwie, jakie składniki pokarmowe zawiera pomidor oraz ile kalorii dostarcza nam pomidor. Tego wszystkiego dowiesz się właśnie w tym wpisie.
 

Autor: Patryk

 
Na początek zacznę od wstępnych informacji na temat tego warzywa. Czy pomidor jest owocem? Takie pytanie zapewne każdy by zadał. Tak, pomidor jest owocem. Należy zwrócić uwagę, że choć pomidor jest owocem, w towaroznawstwie pomidor jest zaliczany do warzyw psiankowatych. Dzięki odkryciu Ameryki, którego dokonał znany nam podróżnik - Krzysztof Kolumb, to warzywo trafiło do naszej Europy. Nie mniej jednak na początku jeszcze nie używano go dla celów kulinarnych. Dopiero później pomidor był wykorzystywany w kulinarii. Zazwyczaj kupujemy czerwone pomidory. Nie tylko są czerwone pomidory, ale również i zielone, żółte, fioletowe, czy pomarańczowe. Zazwyczaj pisząc artykuły na temat warzyw i owoców, podaję przykładowe odmiany. Tutaj również podam kilka przykładowych odmian pomidorów: Jawor, Radana, Krakus, Sejko, Venus.
Myślę, że tyle informacji na temat tego warzywa jest wystarczająca, więc przejdę do omówienia wartości odżywczej pomidora.
 
Pomidor i jego wartość odżywcza
 
W naszej diecie koniecznie powinny pojawiać się pomidory, gdyż pomidory dostarczają nam szereg składników pokarmowych (odżywczych). Pytanie jest następujące: jaką wartość odżywczą ma pomidor? Zacznę od omówienia zawartości składników pokarmowych jak białka, tłuszczy i węglowodanów. Jeżeli chodzi o zawartość białka i tłuszczy, to pomidor ma bardzo niewiele ich w swoim składzie. Jeżeli chodzi o węglowodany, pomidor ma prawie 4 g węglowodanów w 100 g pomidora. Co do błonnika pokarmowego, w 100 g pomidora zawiera ok. 1,2 g błonnika pokarmowego. Każdego zapewne interesuje zawartość witamin i składników mineralnych w pomidorze. Pomidor przede wszystkim zawiera różne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach tj. retinol (witamina A) oraz prowitaminę witaminy A - B-karoten, oraz witaminę K i E (w małych ilościach). Co do witamin z gr. B, tutaj podam trzy przykładowe witaminy z tej grupy, które zawiera pomidor: kwas askorbinowy (witamina C), kwas foliowy (witamina B9/M), ryboflamina (witamina B2). Następnie wymienię przykładowe składniki mineralne (makro- i mikroelementy), które dostarcza nam pomidor do naszego organizmu: potas (K) - w dużych ilościach, sód (Na), magnez (Mg), wapń (Ca), miedź (Cu) - w bardzo małych ilościach.
Co jeszcze można napisać na temat pomidora? A no to, że pomidor jest warzywem, który w swoim składzie ma dużo wody (ok. 90%). Pomidor też zawiera w swoim składzie kwasy organiczne tj. kwas jabłkowy oraz cytrynowy. Również pomidor zawiera karetonoidy. Każdy zapewne słyszał o likopenie. O tym również koniecznie muszę wspomnieć w tym wpisie. Likopen jest związkiem chemicznym organicznym, który znajduje się właśnie w pomidorze. Dlaczego tak ważne jest częste spożywanie pomidorów, a szczególnie ketchupu, czy koncentratu pomidorowego? A no dlatego, że likopen odgrywa dość istotną rolę w naszym organizmie, co zostało udowodnione wieloma badaniami naukowymi. Jakie? Przede wszystkim likopen  zmniejsza u nas ryzyko zachorowalność na miażdżycę, ale również likopen ma działanie antymutagenne. Wcześniej wspomniałem, że pomidor jest doskonałym źródłem potasu. Dlaczego o tym wspominam? A no dlatego, że  pomidory powinny być często spożywane przez osoby chore na nadciśnienie tętnicze ze względu na zawartość potasu w pomidorach. Nie mniej jednak osoby chore na nadciśnienie szczególnie powinny wzbogacić dietę w różnorodne warzywa, czy też owoce, które są doskonałym źródłem potasu.
Jeżeli chodzi o kaloryczność, to 100 g pomidora dostarcza nam ok. 17 kcal. Co do indeksu glikemicznego (IG), pomidor ma mały IG.
 
Tutaj również wspomnę o dość ważnej rzeczy, czyli ilość spożycia warzyw. Jeszcze raz wspomnę, że dziennie powinniśmy zjeść 4, a najlepiej 5 porcji warzyw (400-500 g). Warto pamiętać o tym, aby w naszej diecie pojawiła się przynajmniej jedna porcja pomidora (1 średni pomidor - 100 g).
W zakładach żywienia zbiorowego również powinno się przyrządzać różnorodne potrawy z tego pysznego warzywa. Zupy pomidorowe i wiele innych dań  powinny być szczególnie sporządzane z pomidorów. Również powinno się dodawać pomidora do sałatek warzywnych w zakładach żywienia zbiorowego.
 
Nie ulega wątpliwości, że pomidory nie tylko są smaczne, ale i zdrowe, dlatego starajmy się, aby często spożywać to warzywo, które dostarcza nam różne składniki odżywcze. Również intendenci, którzy układają jadłospisy, powinny pamiętać, aby w jadłospisie pojawił się pomidor lub danie przyrządzone na bazie pomidorów.
To tyle, jeżeli chodzi  o omówienie tego warzywa z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka. Zapraszam do odwiedzenia kolejnego wpisu.


Komentarze

  1. pomidor to jedno z moich ulubionych warzyw:) uwielbiam jego połączenie na kanapkach:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Kathy :)

      Ja również lubię pomidory, szczególnie koktajlowe :) Są świetne do sałatek :)

      Pozdrawiam serdecznie,

      Patryk

      Usuń
    2. właśnie nabrałam ochoty na te małe ziomki:D

      Usuń
  2. Bardzo je lubię i często jem, jedynie w zimie zastępuje świeże pomidory sokiem pomidorowym lub przecierami albo koncenratem☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koncentraty, a szczególnie ketchup są również świetne, gdyż przeciery, czy koncentraty i inne przetwory z pomidorów mają dużo likopenu.

      Pozdrawiam serdecznie,

      Patryk

      Usuń
  3. Bardzo lubie pomidory a zwłaszcza te najmniej kształtne Na zielonych wyspach wszystkie sa piękne i okrąglutkie a smakują okropnie Zimowa pora wcale nie kupuje bo zwyczajnie szkoda mi pieniędzy Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Agnes :)

      Na zimę można zrobić jakieś przetwory z pomidorów. Też są dobre, a po za tym mają dużo likopenu.

      Również pozdrawiam,

      Patryk

      Usuń
  4. Nigdy bym nie przypuszczała, że to jest owoc :) U Ciebie Patryku zawsze dowiem się ciekawych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pomidor jest owocem z botanicznego punktu widzenia, natomiast w towaroznawstwie pomidor zaliczany jest do warzyw psiankowatych.
      Dziękuję za miłe słowa :)

      Pozdrawiam serdecznie,

      Patryk

      Usuń
  5. Zawsze myślałam, że to warzywo. :-)
    Warzywo, czy owoc... najważniejsze, że smaczne i ma wiele cennych właściwości.
    Człowiek uczy się całe życie. :-)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :) Pomidor ogólnie jest warzywem, bo w towaroznawstwie zaliczamy do warzyw psiankowatych, natomiast z botanicznego punktu widzenia to pomidor jest owocem :)

      Również pozdrawiam,

      Patryk

      Usuń
  6. Ja uwielbiam malinowe pomidory:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomidorki malinowe są pyszne :) Te pomidory również lubię :)

      Pozdrawiam,

      Patryk

      Usuń
  7. Bardzo lubię pomidory, ale te kupowane w sklepie nawet nie smakują jak pomidor. Najlepsze są z własnej działeczki :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubię przetwory z pomidorów :) Są smaczne i doskonałe do różnych dań :)

      Pozdrawiam,

      Patryk

      Usuń
  8. Lubię pomidory, ale moją ulubioną odmianą są te koktajlowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam!

      Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga, jak i za dodany komentarz :)
      Ja również lubię pomidorki koktajlowe, szczególnie do sałatek :)

      Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do ponownych odwiedzin :)

      Patryk

      Usuń
  9. Uwielbiam pomidory pod każdą postacią. Ale najbardziej smakują mi te od rodziców ze szklarni - bo te w sklepie nie smakują najlepiej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm, często słyszę, że dużo osób nie lubi pomidorów ze sklepu :)
      Może warto kupić pomidory w różnych sklepach, czyli w warzywniakach i sprawdzić, gdzie sprzedają dobre pomidory :)

      Pozdrawiam,

      Patryk

      Usuń
  10. Niestety teraz pomidory ani smakiem ani zapachem pomidorów nie przypominają. Najlepsze są w sezonie - wtedy pięknie pachną i są bardzo soczyste.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można kupić sezonowe pomidor i można zrobić z nich różne przetwory, które są świetne do różnych dań.

      Pozdrawiam,

      Patryk

      Usuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga