Marchew - do jakiej grupy warzyw zaliczany marchew oraz do której grupy produktów spożywczych w klasyfikacji towaroznawczej 12 grup produktów spożywczych zaliczamy marchew? Jaką wartość odżywczą ma marchew?

Kolejnym tematem mojego artykułu jest marchew i jej wartość odżywcza. Przede wszystkim dowiesz się, do jakiej grupy warzyw zaliczamy marchew oraz do jakiej grupy warzyw zaliczamy marchew w klasyfikacji towaroznawczej 12 grup produktów, oraz jaką wartość odżywczą zawiera marchew z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka. Wszelkie ogólne informacje na temat wartości odżywczej warzyw możesz dowiedzieć się w osobnym opublikowanym artykule [1].


Autor: Patryk

W Polskiej kuchni często pojawia się marchew. Można ją dodać do zupy, ale również do surówki lub sałatki warzywnej. Również możemy przyrządzić ciasto na bazie marchewki. Jest to bardzo smaczne, a zarazem zdrowe warzywo, które dostarcza nam dużo składników pokarmowych (odżywczych). Co można powiedzieć o tym warzywie? W towaroznawstwie żywności, marchew zalicza się w to do warzyw korzeniowych. Marchew również zaliczamy do 9 grupy produktów spożywczych w klasyfikacji towaroznawczej 12 grup produktów spożywczych (warzywa bogate w B-karoten). W sklepach zazwyczaj pojawiają się pomarańczowe marchwie. Również istnieją marchwie, które są o kolorze żółtym, czy też np. fioletowym. Jest wiele odmian marchwi. Podam Państwu  z 4 przykładowe odmiany marchwi: Ambrosia, Koral, Jawa, Joba.
To tyle, jeżeli chodzi o wstępne informacje na temat marchwi z towaroznawczego punktu widzenia. Przejdźmy teraz do kolejnej części mojego wpisu, gdzie omówię wartości odżywczą tego warzywa.

Jaką wartość odżywczą ma marchew z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka?
 
Jak Państwo wiecie, iż każde warzywa mają różną wartość odżywczą, o czym wspomniałem w osobnym artykule na temat wartości odżywczej warzyw [2]. Marchew to specyficzne warzywo, które jest źródłem wielu składników pokarmowych (odżywczych). A zatem jaką wartość odżywczą ma to warzywo, o którym jest mowa w tym artykule? Zacznę tradycyjnie od omówienia zawartości składników pokarmowych tj. białka, tłuszczy i węglowodanów (cukrów). Najmniej marchew dostarcza nam białka (białka niepełnowartościowe - marchew nie jest źródłem aminokwasów egzogennych) oraz tłuszczy. Marchew dostarcza nam cukry, czyli sacharydy np. błonnika pokarmowego (cukier złożony - polisacharyd). Wspomniałem wcześniej, że marchew zaliczamy do 9 grupy produktów spożywczych w klasyfikacji towaroznawczej 12 grup produktów spożywczych (grupa warzyw bogatych w B-karoten). Dlaczego o tym jeszcze raz piszę? A no dlatego, iż marchew jest warzywem, które dostarcza nam dużo B-karotenu, czyli prowitaminy witaminy A. Warto tutaj zaznaczyć,  że B-karoten jest bardzo potrzebny m.in. dla dobrego funkcjonowania naszego wzroku, dlatego też zaleca się spożywać dużo warzyw, czy też owoców, które są doskonałym źródłem B-karotenu. Takim przykładowym warzywem, który jest źródłem B-karotenu, jest właśnie marchew, o czym wcześniej wspomniałem w tym artykule. Marchew również dostarcza nam witaminę A (retinol). Marchew prócz witaminy A i B-karotenu, również dostarcza nam witaminę K (filochinon) oraz witaminy rozpuszczalne w wodzie - witaminę C (kwas askorbinowy) i witaminy z gr. B np. witaminę B2  (ryboflawina), witaminę B3/Pp (niacyna). Podałem jedynie przykładowe witaminy, jakie dostarczymy do naszego organizmu poprzez spożycie marchwi. Należy też pamiętać, iż marchew również dostarcza różne składniki minerale tj. np. potas, sód, wapń, żelazo (niehemowe), czy też np. mangan. Marchew zawiera w swoim składzie dość dużą ilość wody (ok. 90%), flawonoidy, czy też barwniki naturalne m.in. karotenoidy. A co z kalorycznością marchwi? Marchew dostarcza nam ok. 40 kcal (w 100 g marchwi). Jeżeli chodzi o indeks glikemiczny (IG), marchew surowa ma niski indeks glikemiczny (IG). Marchew poddana obróbce cieplnej (np. gotowanie) zwiększa indeks glikemiczny marchwi.
Myślę, że tyle informacji jest wystarczających, jeżeli chodzi o temat marchwi z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka.
Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z zaleceniami żywieniowymi m.in. piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej (zaktualizowana przez IŻŻ w 2016 r.), dziennie należy zjeść ok. 400-500 g warzyw (4-5 porcji warzyw), dlatego też należy koniecznie włączyć marchew do naszej diety.

Chcę też zaznaczyć, iż w żywieniu zbiorowym często powinno pojawiać się to warzywo w jadłospisie. Nie tylko należy podawać marchew konsumentom w postaci przyrządzonej surówki, ale również powinniśmy przyrządzać np. zupę krem z marchwi, czy typowe placki marchwiowe. Możemy przyrządzić wiele różnych dań z tego warzywa. Warto również dodać, że z marchwi możemy sporządzić sok warzywny lub warzywno-owocowy, który pokryje nam zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych, dlatego też soki warzywno-owocowe powinny często pojawiać się w jadłospisach np. w stołówkach szkolnych. Na moim blogu znajduje się przepis na pyszną surówkę z selera i marchewki, którą polecam podawać konsumentom w zakładach żywienia zbiorowego - link do tego przepisu podam poniżej [3].

To tyle, jeżeli chodzi o omówienie marchwi z towaroznawczego punktu widzenia oraz z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka.
Zapraszam do przeczytania kolejnego artykułu, który będzie na temat wartości odżywczej papryki.


Linki:
[1, 2] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/04/warzywa-wartosc-odzywcza.html
[3] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/02/surowka-z-marchewki-i-selera.html

Komentarze

  1. Poczciwa marchewka, wypierana jest coraz częściej przez gotowe sałaty w foliach. Bardzo lubię surówki z marchwią. Poza tym w lecie jedząc marchewkę opalenizna jest ładniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można do gotowych mieszanek sałat dodać świeżej marchewki. Mieszanki sałat są dobre, szczególnie dla osób zapracowanych.

      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  2. U mnie w domu marchewka króluje - to jedno z nielicznych warzyw, które zajada junior, gości więc u nas bardzo często.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię jeść marchew zarówno surową jak i gotowaną. Pozdrawiam!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam marchewkę - pod każdą postacią ! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie myslalam ze marchew jest taka bogata w witaminy Znaczy cos tam wiedziałam ale nie az tyle Uwielbiam ja pod kazda postacia ale chyba surówki ze swiezej najbardziej Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawartość poszczególnych składników pokarmowych jest różna, szczególnie witamin z gr. B. Najwięcej ma witaminy A, natomiast ze składników mineralnych, marchew ma najwięcej potasu pod względem wartości odżywczej marchwi.
      Ja bardzo uwielbiam marchwię na surowo, jako dodatek do surówki lub sałatki lub też lubię sok marchwiowy.

      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  6. ja wielbię marchewkę surową chrupać jak królik:D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga