Banan - owoc o dużej wartości odżywczej. Do jakiej grupy owoców zaliczamy banana z punktu widzenia towaroznawczego? Jaką wartość odżywczą ma banan z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka?

Pierwszy artykuł był na temat wartości odżywczej jabłka [1]. W następnym artykule związanym z towaroznawstwem omówię, czym jest banan i jaką wartość odżywczą ma ten owoc. Jest to ostatni post w tym roku, jeżeli chodzi o omówienie wartości  odżywczej poszczególnych owoców i warzyw z punktu widzenia towaroznawczego oraz z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka. Ogólny post o owocach znajduje się na moim blogu, gdzie omówiłem ogólną wartość odżywczą owoców [2].

Autor: Patryk

Kolejnym moim ulubionym owocem jest banan. To ciekawy owoc, który jest bardzo smaczny, ale również i zdrowy. Dostarcza nam szereg składników pokarmowych. W Polsce nie rosną bananowce, więc banany są sprowadzane z różnych krajów egzotycznych. W tym poście przestawię szczegółowo wartość odżywczą banana z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka. Czym jest zatem banan? Banan jest owocem, który zaliczany jest do owoców południowych z punktu widzenia towaroznawczego.  Jak już wcześniej wspomniałem, iż u nas w Polsce nie rosną bananowce, więc do sklepów trafiają banany importowane z różnych krajów tropikalnych np. z Brazylii, z Ekwadoru.
Należy podkreślić, iż banan jest owocem o dużym zastosowaniu kulinarnym. Przykładem jest kuchnia Ekwadorska, gdzie często dodaje się banany do różnych dań. W Polsce natomiast przyrządza się wiele deserów z bananów. U nas w Polsce przyrządza się koktajle bananowe, budyń z dodatkiem bananów, ale również banany dodajemy do naleśników, czy sałatek owocowych. Banany często dodaje się do różnych deserów.
Myślę, że tyle informacji na temat bananów wystarczą, więc przejdę do głównej części mojego wpisu, gdzie omówię ich wartość odżywczą z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka. Dowiecie się, dlaczego banany są zdrowe i kto powinien szczególnie je jeść.

Wartość odżywcza bananów z punktu widzenia nauk o żywności i żywieniu człowieka

Jak już na wstępie napisałem, iż banany zawierają szereg składników pokarmowych (odżywczych). Banan jest doskonałym źródłem węglowodanów - fruktozy (cukier prosty - monosacharyd), czy też błonnika pokarmowego (cukier złożony - polisacharyd). Jeżeli chodzi o zawartość białka, banan ma go niewiele. Banan zawiera bardzo mało tłuszczy. Ciekawa jest zawartość składników mineralnych i witamin. Banan zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (najwięcej zawiera witaminy A)  i witaminy rozpuszczalne w wodzie (witaminę C oraz witaminy z gr. B np. witaminę Pp, witaminę B2, witaminę B9, czyli kwas foliowy). Jeżeli mowa jest o składnikach mineralnych, banan zawiera dużo potasu, w mniejszych ilościach np. magnezu, wapnia, żelaza (niehemowe), manganu. Kolejną rzeczą, o której należy powiedzieć, to kaloryczność banana. Banan jest owocem, który w 100 g dostarcza ok. 90 kcal. Jeżeli mówimy o wartości odżywczej bananów, warto dodać, że banan należy do owoców o średnim indeksie glikemicznym (IG). Niestety często pisze się, że z diety odchudzającej należy wyeliminowywać banany, gdyż mają dużo kalorii. Nic bardziej mylnego. Banany, choć mają dużo kalorii, nie trzeba ich eliminować z naszej diety odchudzającej, gdyż jak już wcześniej wspomniałem, iż banan jest wartościowym owocem, więc warto go jeść. Przypomnę, że dziennie powinniśmy spożyć minimum 200-300 g owoców (2-3 porcje owoców), zgodnie z zaleceniami żywieniowymi. Warto przynajmniej zjeść jednego banana, który stanowi jedną porcję owoca.
Banany poleca się przede wszystkim osobom chorym na nadciśnienie tętnicze, gdyż banany są doskonałym źródłem potasu, o czym była już wcześniej mowa na temat zawartości przykładowych składników mineralnych w bananach. Osoby cierpiące na zaparcia również powinni spożywać banany, gdyż banany są źródłem błonnika pokarmowego. W zakładach żywienia zbiorowego również powinny pojawiać się potrawy, które zostały przyrządzone na bazie różnych owoców m.in. bananów, szczególnie w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego np. w stołówkach szkolnych. W żywieniu zbiorowym powinno się wzbogacać desery pod względem wartości odżywczej, dlatego też owoce nadają się wyśmienicie do przyrządzania różnych deserów, o czym już wspomniałem na wstępie.

Na zakończenie mojego wpisu na temat banana, chcę powiedzieć o jednej rzeczy, czyli o końcówkach banana. Często słyszę, że w końcówkach banana znajdują się lamblie, które wywołują lambliozę. Oczywiście nie jest to prawda. Należy jednak pamiętać o myciu rąk, jak i o umyciu owoców przed ich spożyciem. Głównie lamblioza jest przyczyną braku higieny (nieumycie rąk przed konsumpcją np. owoców).

To tyle, jeżeli chodzi o omówienie bananów pod względem towaroznawczym i nauk o żywności, jak i żywieniu człowieka. Zapraszam do odwiedzenia następnego wpisu, który pojawi się niedługo na moim blogu.


Linki:
[1]
http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/10/jablka-wartosc-odzywcza.html
[2] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/08/owoce-wartosc-odzywcza.html

Komentarze

  1. Nie wiedziałam, że banany mają takie wartości odżywcze :) Trzeba będzie częściej jeść :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo je lubię, są świetne do koktajli:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja właśnie na śniadanie dzisiaj zjadłam banana ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubie banany ale nie w dużej ilości Moje ulubione to zielone banany

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię banany.Tak jak napisałaś mam dietę i mam ograniczone spożywanie banana. Ciekawe informacje Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię banany, używam ich to deserów, ciast, ale ostatnio także robiłam zupę bananową z kurczakiem.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam banany - a te bardzo dojrzałe warto użyć do ciasteczek owsianych :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świerze banany dodaje do musli. Te bardzo mocno dojrzałe są najlepsze.
    Pozdrawiam:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  9. banany zjadam w hurtowej ilości, w zasadzie prawie codziennie je do czegoś dodaję lub jem solo :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga