Zupa gulaszowa

Zupa gulaszowa to jedna z moich ulubionych zup, która pochodzi z kuchni węgierskiej. Głównymi składnikami tej zupy jest mięso gulaszowe oraz papryka. Ostrość tej zupy nada papryczka chili, ale ten dodatek jest opcjonalny. Czy wiecie, że zupa gulaszowa ma swoją historię? Zupę gulaszową kiedyś gotowali dawni pasterzy w kociołkach. Zupa gulaszowa również jest nazywaną gulaszem borgaczowym. Co ciekawe, a zarazem ważne, iż zupę tą już przyrządzano w XIX wieku (wówczas ta zupa była przyrządzana bez papryki - dopiero w późniejszym wieku paprykę dodawano do tej zupy). To taka mała ciekawostka ode mnie, jeżeli chodzi o historię sztuki kulinarnej. Dawniej używano do przygotowania tej zupy smalcu, dziś możemy użyć oleju rzepakowego, który jest zdrowszy niż smalec, a poza tym olej rzepakowy jest doskonałym źródłem kwasów NNKT (m.in. kwasów omega-3). Przepis jest bardzo prosty do wykonania. Myślę, że nikomu nie sprawi trudności w przygotowaniu tej zupy. To tyle na wstępie, więc przejdźmy teraz do przepisu na pyszną zupę gulaszową.

Autor: Patryk

Przepis na zupę gulaszową

Składniki:
  • włoszczyzna
  • mięso gulaszowe
  • olej rzepakowy (do podsmażenia mięsa i cebuli)
  • 1,5 l bulionu warzywnego
  • 1 średnia cebula
  • 2-3 papryki czerwone
  • kilka średnich obranych ziemniaków
  • papryka słodka i pikantna (w proszku)
  • sól, pieprz

Wykonanie:
Mięso należy pokroić w kostkę i podsmażyć na oleju rzepakowym razem z cebulą posiekaną w drobną kostkę. Smażymy wszystko przez ok. 20-30 min, aż mięso zrumieni się i będzie miękkie. Podczas smażenia można dolać troszkę wody, aby mięso się nam nie przypaliło. Ziemniaki obrane i umyte należy pokroić w średnią kostkę. Paprykę należy umyć, wyjąć ze środka gniazda nasienne i pokroić również w średnią kostkę. Do gotującego się bulionu należy wrzucić podsmażone mięso wraz z cebulą, włoszczyznę, pokrojoną w kostkę paprykę oraz pokrojone w kostkę ziemniaki i gotujemy wszystko przez ok. 30-40 min, aż warzywa będą miękkie. Na koniec zupę gulaszową doprawiamy solą, pieprzem, papryką słodką i ostrą (jeżeli ktoś nie lubi ostrej papryki, może użyć samej papryki słodkiej w proszku).

Komentarze

  1. Nigdy nie gotowałam zupy gularzowej.Patryk skorzystam z Twojego przepisu.Serdecznie pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam gorąco do wypróbowania tego przepisu ;) Z pewnością polubi Pani tą zupę, bo jest po prostu wyśmienita w smaku :) Również pozdrawiam.

      Usuń
  2. Bardzo lubię kuchnię węgierską :)jej ostry smak. Bardzo dobra zupa i syta .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :) Ja bardzo uwielbiam potrawy z kuchni węgierskiej :) Jedną z dość popularnych przypraw w kuchni węgierskiej jest właśnie papryka :)
      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń
  3. Uwielbiam takie zupy! Miłej niedzieli!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię tę zupę. Jest bardzo syta i pożywna, a do tego pyszna, jeśli dobrze doprawiona! Dawno jej nie robiłam w sumie...

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam taką - zwłaszcza jak moja mama ją zrobi! Ja jeszcze nie próbowałam takiej zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mniam, muszę taką zrobić, idealna na chłody:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj zjadłabym taką zupkę :) Wygląda wyśmienicie. A jaki gatunek mięsa szczególnie polecasz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mięso wołowe :) Takie mięso jest idealne do zupy gulaszowej ;)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  8. Jesien to cudowna pora na taka zupe! Im ostrzejsza tym bardziej rozgrzewa! Ja ja robie całkiem podobnie Mysle ze kazdy ja lubi! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny i za dodany komentarz :) Ja bardzo ją lubię, ale łagodną :) Zupa gulaszowa jest idealna na okres jesienno-zimowy.
      Również pozdrawiam ;)

      Usuń
  9. Uwielbiam takie zupy! Często je robie bo u mnie spełniają role dwóch dan ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga, jak i za dodanie komentarza. Co do zupy gulaszowej, ja też ją uwielbiam :) Ma wyśmienity smak :) Bardzo lubię kuchnię węgierską :)
      Pozdrawiam i zapraszam do ponownych odwiedzin.
      Patryk

      Usuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga