Jabłka - do jakiej grupy owoców zaliczamy jabłka? Jaką wartość odżywczą mają jabłka?

Co prawda ogólny wpis na temat owoców już był (link do tego wpisu podam poniżej [1]), ale chciałem również omówić każde owoce i każde warzywa z osobna, dlatego też pierwszy wpis na temat owoców zacznę od jabłek, gdyż jabłka możemy kupić w każdym sklepie spożywczym. Jabłka dostarczają nam dużo składników odżywczych. Jakich? Zaraz się dowiecie.

Autor: Patryk

Ja bardzo uwielbiam jeść jabłka, gdyż jabłka mają nie tylko wyśmienity smak, ale również mają dużą wartość odżywczą. O wartości odżywczej jabłka napiszę później. Ten owoc każdy zapewne zna. Na początek może omówię, czym jest jabłko oraz do jakiej grupy owoców zaliczamy jabłka. Jabłko to jeden z wielu owoców całorocznych, które zaliczamy w towaroznawstwie do owoców ziarnkowych. Jabłka cechują się nie tylko wielkością i kolorem skórki, ale również smakiem. Jedne są bardziej słodkie, a inne są kwaśne. Są różne odmiany jabłek. Takimi przykładowymi, a zarazem dość znanymi nam odmianami jabłek są: Papierówki, Szara reneta, Rubin, Lobo, Antonówki. Warto również zaznaczyć, że jabłka już były znane dość dawno z punktu widzenia historycznego. Jak wiecie, iż każde owoce dostarczają szereg witamin i składników mineralnych. Jakich? Już wyjaśnię.

Autor: Patryk

Jabłka - jaką wartość odżywczą ma ten owoc?

Tak jak już na wstępie wspomniałem, iż jabłko to jeden z wielu owoców, który dostarcza nam szereg składników pokarmowych. Zacznę jak zwykle od zawartości białka, tłuszczy i węglowodanów. Jabłka to specyficzny owoc, który zawiera dość małą ilość białka i tłuszczy (ok. 0,2-0,4 mg/100 g). Jak wiecie Państwo z artykułu na temat owoców, iż każde owoce są źródłem węglowodanów. Przede wszystkim jabłka zawierają węglowodany, czyli prościej mówiąc cukry. Jakie węglowodany zawierają jabłka? Przede wszystkim jabłka zawierają fruktozę, czyli cukier owocowy, który występuje w wielu owocach (cukier prosty - monosacharyd) oraz błonnik pokarmowy, który zaliczany jest do cukrów złożonych (polisacharyd). Jeżeli jest mowa o błonniku, warto ponownie napisać, że błonnik ma dość duże znaczenie w naszym żywieniu. Błonnik nie tylko wpływa korzystnie na pracę naszych jelit, co zapobiega zaparciom, ale również usuwa metale ciężkie i toksyny z naszego organizmu. Ponadto jabłka są źródłem pektyn, co już wspomniałem w poście na temat owoców i ich znaczeniu w naszym żywieniu. Kolejną wiadomością na temat jabłek jest to, iż jabłka mają w swoim składzie witaminę C (kwas askorbinowy) oraz różne witaminy z gr. B. Tutaj warto jeszcze powiedzieć o tym, że jabłka również dostarczają nam retinol, czyli witaminę A oraz B-karoten, czyli prowitaminę witaminy A. Podam przykłady składników mineralnych, które znajdują się w tym owocu: potas, magnez, fosfor, wapń, sód. Ponadto jabłka zawierają w swoim składzie wodę, naturalny barwnik jak karotenoidy, czy też np. kwas jabłkowy. Jabłka należą nie tylko do produktów spożywczych niskokalorycznych (jabłka zawierają ok. 50 kcal/100 g), ale również należą do owoców o niskim indeksie glikemicznym (IG), dlatego też jabłka są zalecane w diecie podstawowej, diecie cukrzycowej, czy też np. w diecie osoby mającej nadciśnienie tętnicze (ze względu na dużą zawartość potasu w jabłkach).

Myślę, że wystarczy tyle ważnych informacji na temat jabłek dla każdego czytelnika i z chęcią będzie sięgać po jabłka. Planując żywienie w różnych zakładach żywienia zbiorowego, należy pamiętać, aby w jadłospisie uwzględnić różne potrawy, które będą przyrządzane na bazie jabłek. Zapraszam na następne moje wpisy, jakie będą publikowane na moim blogu.


Linki:
[1]
http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/08/owoce-wartosc-odzywcza.html

Komentarze

  1. Codziennie zjadam jabłuszko, uwielbiam wszystkie owoce, ale akurat teraz mamy sporo jabłek z własnych drzewek - samo zdrowie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię jabłka! Dobrze jest je zjadać razem z pestkami, ponieważ w pestkach znajduje się witamina B-17.
    Miłego weekendu!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również uwielbiam jabłka, a w szczególności ciasta z jabłkami ;) Amigdalina nie jest witaminą i błędnie nazywana jest witaminą B17. Co więcej, nie ma żadnych potwierdzonych badań naukowych na działanie antynowotworowe tego związku chemicznego.
      Również życzę miłego weekendu ;)

      Usuń
  3. Jabłko mój ulubiony owoc.Potrafiłam zjeść dziennie 5 ,6szt.Niestety przy mojej diecie mam ograniczenie.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jabłka jem codziennie na wieczór:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Staram się codziennie jedno zjeść, jakoś zapadło mi w pamięć powiedzenie, że jedno jabłko dziennie trzyma od nas z daleka lekarza. Kiedy zjem jabłko wieczorem, po umyciu zębów, to mam wrażenie, że dodatkowo te zęby doczyszcza. Oczywiście płuczę później usta wodą, żeby kwas nie niszczył szkliwa.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam jabłka. Korzystamy z nich niemal przez cały rok, jedząc pod różnymi postaciami. Przy jabłkach należy jednak szczególnie pamiętać o dokładnym umyciu, bo są one mocno woskowane i traktowane chemią.

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam czas kiedy coś mnie odrzucało od jabłek...jadłam je raz na 100 lat. Teraz...coraz chętniej po nie sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. i tu wiadomości :) pędzę poczytać. O jabłkach na czasie. Wszędzie widzę te uginające się gałęzie od czerwonych pięknych owoców :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jabłko to mój ukochany owoc. Dla mnie żadne banany ananasy czy Smocze owoce nie wygrają z dobrym twardym soczystym jabłkiem! 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój również Agnes :) Ja bardzo lubię szczególnie ciasta z jabłkami :) Inne owoce również lubię :)
      Pozdrawiam,
      Patryk

      Usuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga