Owoce - klasyfikacja owoców w towaroznawstwie i ich wartość odżywcza

Na temat warzyw był już post na moim blogu, gdzie omówiłem ogólną wartość odżywczą owoców i podział towaroznawczy warzyw, gdzie link do tego wpisu znajdziecie pod spodem [1]. Kolejny wpis będzie na temat owoców, gdzie również omówię ogólną wartość odżywczą i klasyfikację owoców w 12 grup produktów spożywczych. Mam nadzieję, że ten wpis uświadomi każdego, jak ważne jest spożywanie różnych owoców. W tym wpisie podam wszelkie najważniejsze informacje na temat owoców. 


Autor: Patryk

Owoce to kolejna grupa produktów spożywczych pochodzenia roślinnego, która cechuje się dużą zawartością różnych składników odżywczych. Owoce są drugim najważniejszym pokarmem dla człowieka po warzywach i one również są uwzględnione w najnowszej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, która została opracowana w 2016 r. przez IŻŻ, gdzie owoce i warzywa są na 2 miejscu po aktywności fizycznej (od dołu). Dlaczego owoce są zdrowe i jaką wartość odżywczą mają? Zaraz wyjaśnię. 
Owoców jest bardzo dużo. Mamy różne rodzaje owoców i ich gatunków. Każde owoce różnią się nie tylko wyglądem, ale wartością odżywczą, bo wartość odżywcza owoców jest dla nas najważniejsza. Każdy wie, że owoce również powinniśmy często spożywać, a niestety, my Polacy także mało jemy owoców. Już w artykule na temat warzyw napisałem, że najnowsze badania naukowe, jakie zostały przeprowadzone przez różnych naukowców, wskazują, że warzywa i owoce chronią nas przed rozwojem różnych chorób żywieniowo zależnych. Owoce również chronią nas przed rozwojem chorób nowotworowych, gdyż owoce mają specyficzne związki jak antyoksydanty, ale o tym za chwilę omówię. Z tego powodu Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie zmienił piramidę zdrowego żywienia w 2016 r., gdzie na drugim miejscu od dołu (po aktywności fizycznej) znajdują się warzywa i owoce. To warzywa i owoce powinny być podstawą naszej diety!
Jeżeli jest mowa o owocach, chcę również zaznaczyć, że kiedyś także znano owoce. Kiedyś często ludzie pili wino, które przyrządzano z winogron. Owoce tj. np. figi, czy też granaty były spożywane przez dawnych mieszkańców Pompejów za panowania dawnego cesarstwa rzymskiego. Wiemy to z różnych badań archeologicznych, jakie zostały przeprowadzone przez archeologów. Ponadto mieszkańcy Pompejów również uprawiali winorośl. Jak widać, owoce już były spożywane dość dawno. Zanim przejdę do głównej części mojego wpisu na temat wartości odżywczej owoców, powiem coś na temat podziału i klasyfikacji owoców w towaroznawstwie żywności. Jeżeli chodzi o podział owoców w towaroznawstwie żywności, to owoce możemy podzielić kilka grup: owoce ziarnkowe, jagodowe, pestkowe, południowe i łupinowe. Pisałem artykuł na temat 12 grup produktów spożywczych, gdzie omówiłem krótko na temat wartości odżywczej owoców (link do tego wpisu również podam poniżej [2]). W klasyfikacji towaroznawczej 12 grup produktów spożywczych, owoce zaliczamy do 8 grupy produktów spożywczych (owoce bogate w witaminę C), 9 grupy produktów spożywczych (owoce, które są doskonałym źródłem B-karotenu) i 10 grupy produktów spożywczych (pozostała grupa owoców, których nie zalicza się do 8 i 9 grupy produktów spożywczych).
Przejdźmy teraz do kolejnej części mojego wpisu, gdzie omówię krótko na temat wartości odżywczej owoców.
 
Autor: Patryk


Wartość odżywcza owoców
 
Kolejnym dość ważnym tematem jest wartość odżywcza owoców i na tym chcę się skupić w tym wpisie. Jak na wstępie napisałem, że owoce dostarczają nam szereg składników odżywczych. A zatem jakie odżywcze dostarczają nam owoce? Ważnie informacje na temat owoców będę podkreślone. Zacznijmy od znanych nam składników pokarmowych, czyli białka, tłuszczy i węglowodanów. Owoce są słodkie, no nie? A dlaczego? A no dlatego, że owoce zawierają węglowodany, szczególnie mowa jest o fruktozie. Fruktoza to jeden z węglowodanów, który zalicza się do cukrów prostych (monosacharyd). Prócz fruktozy, owoce są również źródłem glukozy (monosacharyd) np. winogrona oraz błonnika pokarmowego (zaliczany do polisacharydów). Błonnik jest dość istotny w naszej diecie, ale nie będę o jego roli znowu pisał, gdyż poświęcę wpis na temat węglowodanów, gdzie omówię dość istotne znaczenie błonnika w naszej diecie. Owoce również są źródłem pektyn, które znajdziemy w wielu różnych owocach np. w jabłkach. Jeżeli chodzi o białko, owoce mają śladową ilość białka w swoim składzie (ok. 1 g), choć są takie owoce, które mają więcej białka w swoim składzie np. awokado (owoc pestkowy). Podobnie jest w przypadku tłuszczów, choć są owoce, które są doskonałym źródłem tłuszczów. Do takich owoców mogę zaliczyć np. awokado (należy do grupy owoców pestkowych), czy też np. orzechy włoskie (należą do grupy owoców łupinowych), które są doskonałym źródłem kwasów tłuszczonych NNKT. Owoce są doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych. Muszę przyznać, że zawartość witamin i składników mineralnych w owocach jest przeróżna. Owoce są źródłem wielu witamin, gł. witaminy C i witamin z gr. B, ale również owoce są doskonałym źródłem witaminy A i B-karotenu, o czym już była mowa na wstępie, gdzie omówiłem klasyfikację owoców w klasyfikacji 12 grup produktów spożywczych. Już wcześniej wspomniałem, że owoce są źródłem składników mineralnych (makro- i mikroelementów). Nie będę wypisywać wszystkich składników mineralnych, dlatego też podam pięć przykładowych składników mineralnych, które zawierają owoce: wapń, magnez, żelazo niehemowe, potas, sód. Kaloryczność owoców jest różna w zależności od gramatury i rodzaju owoca. Ponadto owoce są doskonałym źródłem m.in. antyoksydantów, barwników np. karotenoidów, wody (różna zawartość wody w owocach), czy też kwasów, które są zawarte w owocach np. w jabłkach (kwas jabłkowy). W poście na temat diety cukrzycowej omówiłem dość ważne zalecenia dietetyczne, gdzie jedna z tych zaleceń to częste spożywanie owoców. Dlaczego o tym mówię? A no dlatego, że większość owoców mają niski lub średni indeks glikemiczny (IG), dlatego też owoce stanowią idealną przekąską w diecie cukrzycowej, czy w diecie podstawowej każdego zdrowego człowieka.
Myślę, że taki długie omówienie wartości odżywczej owoców jest wystarczające dla każdego czytelnika mojego bloga i z pewnością każdy zacznie sięgać po owoce, które są nie tylko smaczne, ale i zdrowe, a o zdrowie należy dbać. Podsumowując krótko mój wpis na temat wartości odżywczej owoców, nie ulega wątpliwości, że owoce są bardzo zdrowe i mają dość ogromne wartości odżywcze, co wpływa to znacząco na nasze zdrowie i samopoczucie. Skoro już Państwo dowiedzieliście się, jaką wartość odżywczą mają owoce, czas najwyższy omówić krótko, ile powinniśmy dziennie zjeść owoców.

Autor: Patryk


Ile możemy zjeść dziennie owoców?

Warzyw powinniśmy zjeść ok. 400-500 g, natomiast owoców ok. 200-300 g, gdyż owoce są źródłem cukrów prostych, więc nie można ich spożywać za wiele. Wg piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, powinniśmy spożywać 2-3 porcje owoców, o czym już była mowa na ten temat na moim blogu [3]. Takie zalecenia spożycia owoców możemy znaleźć w wielu publikacjach naukowych z zakresu żywienia człowieka. Owoce powinny również pojawiać się w posiłkach w zakładach żywienia zbiorowego. Należy pamiętać, że obróbka cieplna zmniejsza zawartość witamin i składników mineralnych, dlatego też najlepiej jeść owoce na surowo. Warto pokusić się, aby w kartach menu, czy w jadłospisach pojawiały się różne dania z owoców np. z jabłek, gruszek, malin, jagód, borówek amerykańskich etc. Szczególnie mowa o deserach, gdzie deser powinien dostarczyć szereg składników odżywczych. 

Wpis zrobił się dość długi, ale nie mogłem tego uniknąć, gdyż temat owoców jest tak szeroki, że jedynie omówiłem dość istotne informacje na temat owoców i ich wartości odżywczych. Na temat warzyw i owoców będzie jeszcze mowa, gdzie omówię poszczególne warzywa oraz owoce i ich wartość odżywczą. Często powinniśmy mówić o owocach i warzywach oraz ich ważne znaczenie w żywieniu człowieka. Uczmy zdrowego żywienia i komponowania posiłków, a nie straszenia ludzi na temat pestycydów, które w małych ilościach nikomu nie zaszkodzą, o czym będzie jeszcze mowa na temat pestycydów. To tyle, jeżeli chodzi o owoce i ich wartość odżywczą. Zapraszam na kolejne moje wpisy, jakie pojawią się na moim blogu.


Linki:
[1] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/04/warzywa-wartosc-odzywcza.html
[2] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/04/12-grup-produktow-spozywczych-i-dzienne.html
[3] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/06/piramida-zdrowego-zywienia.html

Komentarze

  1. z chęcią poczytam o poszczególnych owocach i warzywach. Ciekawe posty przygotowujesz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alis ;) Bardzo cieszę się, jak komuś podobają się takie posty. Będzie jeszcze wiele wpisów na temat poszczególnych owoców i warzyw, gdzie każdy czytelnik zapozna się z tym warzywem i owocem dokładniej. Niedługo będzie opublikowany wpis na temat jabłek i ich wartości odżywczej z punktu widzenia nauk o żywieniu człowieka i żywności. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. jabłka to owoc na czasie, przecież teraz największe zbiory naszych krajowych będą :)

      Usuń
  2. Jakiś czas temu czytałem, tylko już nie pamiętam gdzie, że pektyny mogą wiązać metale ciężkie w przewodzie pokarmowym, ograniczając ich wchłanianie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam owoce i żałuję że tak mało ich jem...

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis! Pozdrawiam!:))

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak ja lubię owooooce :) Świetnie opisałeś ich dobrodziejstwa ;) ;) ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam owoce i warzywa, jem przepisowe 5 porcji dziennie lub więcej:) Zwłaszcza teraz, kiedy lato wciąż trwa i mamy dużo sezonowych pyszności:) Obserwuję i zachęcam do obserwacji mojego bloga, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ponowne odwiedziny ;) Z chęcią również dodam Pani bloga do obserwacji ;) Świetne przepisy Pani ma :) Pozdrawiam.

      Usuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga