Dieta podstawowa - zastosowanie tej diety w żywieniu zbiorowym

Ostatnio publikowałem wiele wpisów na temat żywienia i różnych właściwościach odżywczych produktów spożywczych. Czas najwyższy napisać coś na temat naszej diety, jaką stosuje każdy człowiek, czyli dietę podstawową każdego człowieka. W tym wpisie omówię, jak nasza dieta powinna wyglądać, natomiast w osobnym wpisie podam przykładowy jadłospis jednodniowy w diecie podstawowej dla konsumenta. Zacznę od omówienia diety podstawowej.


Autor: Patryk


Czym jest dieta podstawowa i kto ją może stosować?

Dieta podstawowa to nic innego jak dieta, którą każdy zdrowy człowiek stosuje, czyli dzieci, młodzież, osoby dorosłe, kobiety w ciąży, kobiety karmiące, sportowcy, czy też osoby starsze. Należy pamiętać, iż dieta ta nie jest jednakowa - każdy z nas ma inne zapotrzebowanie energetyczne i zapotrzebowanie na składniki pokarmowe, dlatego też każda dieta musi być skomponowana i dostosowana do wieku, płci, aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przemiany materii itp. Dieta ta przede wszystkim opiera się na ogólne zalecenia żywieniowe w oparciu o piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, czy też w oparciu o 10 zasad racjonalnego żywienia. To nie wszystko. Dieta każdego człowieka również musi być dostosowana do potrzeb żywieniowych każdego człowieka. Należy mieć na uwadze, iż każdy człowiek ma różne zapotrzebowanie energetyczne oraz różną podstawową przemianę materii, czy też całkowitą przemianę materii. Choć przyjmuje się, iż człowiek powinien dostarczyć ok. 2000-2500 kcal, w rzeczywistości zapotrzebowanie energetyczne może się różnić, o czym będzie jeszcze mowa w tym artykule. Dieta podstawowa ma przede wszystkim ważne zastosowanie przy planowaniu żywienia zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego. W żywieniu zbiorowym stosuje się modelowe żywienie w oparciu o dzienne racje pokarmowe, które wskazują normę spożycia 12 grup produktów spożywczych. Są różne choroby, gdzie dietę należy zmodyfikować. W takim przypadku należy w uwzględnić zalecenia dietetyczne w chorobach dietozależnych lub dietoniezależnych. Myślę, że to tyle na wstępie, jeżeli chodzi o dietę podstawową, więc przejdźmy teraz do zaleceń żywieniowych w diecie podstawowej każdego człowieka.

Jakie są zalecenia żywieniowe w diecie podstawowej każdego człowieka?

Poniżej przedstawię w podpunktach ważne zalecenia żywieniowe, jakie stosuje się w diecie podstawowej każdego człowieka. Każde zalecenia powinny być zastosowane u każdego człowieka, a w szczególności w placówkach żywienia zbiorowego, gdzie żywienie zbiorowe powinno opierać się na ważne zalecenia żywieniowe.
  • Normy energetyczne - jak już wcześniej wspomniałem, iż przyjęła się zasada, iż osoby dorosłe powinny dostarczyć ok. 2000-2500 kcal. Należy mieć na uwadze, iż nie ma stałych norm dostarczenia energii dla każdego człowieka. Zapotrzebowanie energetyczne jest różne, w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej, stanu zdrowia człowieka, przemiany materii (PPM, CPM, PPPM), dlatego też zapotrzebowanie u różnych osób może wynieść w granicach ok. 1300 - 4500 kcal.
  • Normy dostarczenia składników pokarmowych - podobnie jak zapotrzebowanie energetyczne, gdzie normy dostarczenia białka, tłuszczy, węglowodanów, błonnika pokarmowego, składników mineralnych, witamin i cholesterolu jest przeróżne, w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej, stanu zdrowia itd. O różnych składnikach pokarmowych omówię w osobnych postach, gdzie również podam normy dostarczenia różnych składników pokarmowych. Na temat białka już była wcześniej mowa na moim blogu, gdzie podałem normy spożycia białka, jak i normę dostarczenia energii z białka, która powinna pokryć nasza dieta [1].
  • Normy energetyczne posiłków - każdy posiłek powinien dostarczyć nam konkretną ilość kalorii. Przy planowaniu posiłków musimy pamiętać o tym, aby śniadanie dostarczyło nam ok. 25-30% energii, II śniadanie oraz podwieczorek - 5-10% energii, obiad - 35-40% energii, kolacja - 15-20% energii (jeżeli są to 4 posiłki dziennie, wówczas kolacja powinna pokryć ok. 25-30% energii).
  • Uwzględnienie ogólnych zaleceń żywieniowych - ogólne zalecenia żywieniowe omówiłem już w pierwszym poście, gdzie podałem ogólne zalecenia żywieniowe, jakie uwzględnia się przy planowaniu jadłospisu [2]. Właśnie tam omówiłem dość najważniejsze zalecenia, jakie stosuje się w diecie podstawowej. Do takich ogólnych zaleceń żywieniowych zalicza się 10 zasad racjonalnego żywienia (na ten temat pisałem już na blogu [3]), piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej (na temat piramidy żywieniowej napiszę wkrótce na blogu), normy żywienia, dzienne racje pokarmowe człowieka (modelowe żywienie stosuje się w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego przy planowaniu żywienia), czy też zalecenia dietetyczne w różnych chorobach.
  • Odpowiedni dobór produktów spożywczych - już w poprzednim poście, gdzie omówiłem 12 grup produktów spożywczych, wyjaśniłem, dlaczego tak ważne jest spożywanie różnych produktów spożywczych. Taki podział jest najlepszy, bo ułatwia intendentowi/intendentce planowanie jadłospisów dla konsumentów. W diecie podstawowej każdego konsumenta powinny pojawić się różne produkty spożywcze, w szczególności sezonowe. O 12 grup produktów spożywczych również omówiłem na blogu, gdzie opisałem różne właściwości odżywcze produktów spożywczych wraz z podanymi ogólnymi dziennymi racjami pokarmowymi [4].
  • Codzienna aktywność fizyczna - same żywienie nie jest wystarczające bez aktywności fizycznej. Już niejednokrotnie wspomniałem, iż aktywność fizyczna nie tylko przeciwdziała otyłości lub nadwadze, ale również chroni nas przed rozwojem np. cukrzycy.
  • Picie 1,5 - 2 l dziennie wody - nasz organizm potrzebuje wody. Najważniejsze jest, aby człowiek stale nawadniał nasz organizm poprzez picie wody średniozmineralizowanej, która dostarcza na odpowiednim poziomie składników mineralnych. Niestety, ludzie są często odwodnieni, bo zamiast odpowiednich napojów, piją w dużych ilościach napojów kofeinowych, alkoholu, czy też napojów dosładzanych. Dzienny bilans wodny naszego organizmu wynosi ok. 2500-2800 ml, dlatego też tak istotnie jest to, aby regularnie pić wodę średniozmineralizowaną, koktajle, soki owocowe, sok warzywne, kompoty itp.

Każde zalecenia żywieniowe będą jeszcze omawiane przeze mnie, więc to tylko skrócone informacje, które są dość istotne w diecie każdego człowieka. Jak już wcześniej wspomniałem, iż w osobnym wpisie zrobię kilka przykładowych jadłospisów na różne sezony, jakie można zestawić w diecie podstawowej każdego konsumenta.


Linki:
[1]
http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/04/skladniki-pokarmowe-bialko.html
[2] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/03/zalecenia-zywieniowe-w-zywieniu-zbiorowym.html
[3] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/05/10-zasad-racjonalnego-zywienia.html
[4] http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/04/12-grup-produktow-spozywczych-i-dzienne.html

Komentarze

  1. Jak zwykle merytorycznie, estetycznie, wiedza cenna i przydatna. Z przyjemnością czekam na kolejne wpisy :) /Mikołaj

    Dwie Perspektywy Blog [Klik]

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja często stosuję dietę vegańską... uwielbiam ją :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również niecierpliwie czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dietę podstawową rozumiem jako zdrowe odzywianie, czyli generalnie tak jak napisałeś.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga