Dieta podstawowa - przykładowe jadłospisy na różne sezony

W ostatnim artykule na temat diety podstawowej omówiłem ogólne zalecenia żywieniowe, które uwzględnia się w tej diecie [1]. Jak obiecałem, iż podam 5 przykładowych jadłospisów na różne sezony. Takie jadłospisy są propozycją dla osób, którzy chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe, ale również są propozycją dla osób planujących żywienie w różnych placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego. Każde jadłospisy, jakie układam na blogu, są bez podanych kalorii oraz podanych ilości białka, tłuszczy, węglowodanów itd., gdyż podane poniżej jadłospisy są dla różnych grup ludności w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej itd. Każdy przecież ma inne zapotrzebowanie energetyczne, dlatego też nie będę podawał w żadnych jadłospisach ilości kalorii w poszczególnych posiłkach. Jadłospisy te są dostosowane do ogólnych zaleceń żywieniowych. Przy układaniu poniższych jadłospisów, uwzględniłem 12 grup produktów spożywczych, gdzie w każdym posiłku znajdują się różne produkty sezonowe, dlatego też każdy jadłospis jest na różną porę roku. Pod spodem podam 3 jadłospisy składające się z pięciu posiłków dziennie oraz 2 jadłospisy składające się z czterech posiłków dziennie.

Autor: Patryk


1 JADŁOSPIS NA SEZON WIOSENNY

  • Śniadanie: Owsianka na mleku z gruszką i orzechami włoskimi lub pieczywo razowe z margaryną, chuda szynka, sałata, pomidor, papryka czerwona, szczypiorek, herbata bez cukru;
  • II śniadanie: Koktajl mleczny z bananem i otrębami pszennymi;
  • Obiad: 1 danie - barszcz ukraiński, 2 danie - łosoś pieczony w piekarniku, ziemniaki purée, surówka z kapusty białej, sok owocowy;
  • Podwieczorek: Sałatka warzywna, woda mineralna;
  • Kolacja: Bułka grahamka, masło, sałatka jarzynowa, herbata owocowa bez cukru.

2 JADŁOSPIS NA SEZON WIOSENNO-LETNI

  • Śniadanie: Bułka grahamka z masłem, ser żółty, papryka, sałata, kiełki rzeżuchy, kakao na mleku;
  • II śniadanie: Sałatka z grillowanych warzyw z dodatkiem sera feta, herbata bez cukru;
  • Obiad: 1 danie - zupa kalafiorowa, 2 danie - pierogi z mięsem, surówka z czerwonej kapusty i marchewki, kompot z jabłek;
  • Podwieczorek: Budyń waniliowy na mleku z owocami sezonowymi, kawa zbożowa z mlekiem;
  • Kolacja: Omlet z warzywami, chleb razowy z masłem, herbata bez cukru.

3 JADŁOSPIS NA SEZON LETNI

  • Śniadanie: Pieczywo razowe z margaryną, omlet z pieczarkami i serem żółtym, pomidor, herbata owocowa;
  • II śniadanie: Jogurt naturalny z malinami, jagodami i otrębami pszennymi, woda mineralna;
  • Obiad: 1 danie - zupa krem z brokułów, 2 danie - filet rybny ugotowany na parzę, szparagi z sosem beszamelowym, woda średniozmineralizowana z dodatkiem owoców;
  • Podwieczorek: Lody z wafelkami i sosem czekoladowym, kawa z mlekiem;
  • Kolacja: Pieczywo żytnie z masłem, sałatka warzywna z serem feta, herbata bez cukru.

4 JADŁOSPIS NA SEZON LETNI

  • Śniadanie: Bułka grahamka z masłem, jajecznica z 2 jajek, szczypiorek, sałatka warzywna, herbata owocowa bez cukru;
  • II śniadanie: Koktajl z kefiru, brzoskwiń i gruszek;
  • Obiad: 1 danie - chłodnik z botwinki, 2 danie - pulpety mięsne gotowane w wodzie, kasza gryczana ugotowana na sypko, brokuł z dodatkiem masła i bułki tartej, deser - naleśniki z sosem; czekoladowym, kawa z mlekiem;
  • Kolacja: Pieczywo razowe z margaryną, pasta rybna, papryka żółta, herbata bez cukru.


5 JADŁOSPIS NA SEZON ZIMOWY

  • Śniadanie: Owsianka na mleku ze startym jabłkiem i cynamonem lub pieczywo razowe z masłem, chuda wędlina, sałata, papryka żółta, rzodkiewka, herbata posłodzona stevią;
  • Obiad: 1 danie - zupa krem z kalafiora i imbirem, 2 danie - wątróbka smażona z cebulą, ziemniaki purée, surówka z marchewki, selera i pora, kompot owocowy, deser - naleśnik z gałką lodów i sosem czekoladowym, kawa z mlekiem;
  • Podwieczorek: Zapiekanka warzywna, herbata owocowa bez cukru;
  • Kolacja: Jajko na miękko, grzanki z pieczywa razowego i masłem czosnkowym, szczypiorek, pomidor, herbata owocowa bez cukru.

Myślę, że przedstawione jadłospisy każdemu się spodobały. Zachęcam gorąco do wykorzystania tych jadłospisów, które ułożyłem. Zawsze można coś pokombinować i zestawić w jadłospisie smaczne i zdrowe danie.


Linki:
[1]
http://blog-zywienie-zbiorowe.blogspot.com/2016/05/dieta-podstawowa19.html

Komentarze

  1. Ale pyszności! Aż zgłodniałam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę... Owsianka na mleku, a potem kanapka z szynką? U mnie to się źle skończyło, choć z różnymi osobami może być inaczej. To śniadanie bardziej jesienne przypomina. Albo warzywa... i kakao.
    Najbardziej mi 3 odpowiada.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja podałem dwa zestawy na śniadanie i można sobie wybrać, czy chcemy zjeść owsiankę, czy kanapkę z szynką. Kakao idealnie pasuje do kanapek z warzywami - sam niejednokrotnie tak jem :) Chodzi o to, aby na śniadanie zawsze pojawił się jakiś napój mleczny albo produkt mleczny fermentowany lub też płatki, czy też owsianka na mleku :) Tutaj chodzi o wybór zestawu takiego, który nam się podoba :) Każdy jadłospis ma zestaw posiłków, gdzie każde produkty są sezonowe wg kalendarza sezonowości warzyw i owoców :) Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Oj wiele z tych śniadań bym sobie z wielką przyjemnością zjadła - tylko kto by to mi jeszcz zrobił...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga