Rzeżucha ogrodowa - jaką wartość odżywczą ma rzeżucha ogrodowa?

W planie miał być inny post, ale w związku ze świętami Wielkanocnymi, postanowiłem napisać krótki artykuł na temat rzeżuchy i tym tematem się skupię w kolejnym wpisie z zakresu żywienia.
Czym jest rzeżucha ogrodowa oraz jakie właściwości odżywcze ma rzeżucha ogrodowa? Zacznę od opisu tej roślinki.
 
Autor: Patryk
 
Czym jest rzeżucha ogrodowa i jakie ma zastosowanie kulinarne?

Pieprzyca siewna jest jedną z wielu roślin, która ma duże właściwości odżywcze. Często uprawia się ją na święta Wielkanocne. Ja powiem szczerze, że to za rzadko, aby ją jeść tylko w święta, gdyż kiełki różnych roślin powinniśmy jadać przez cały rok, a nie tylko w święta. To samo dotyczy ryb. Jest wiele gatunków rzeżuchy. W tym poście skupiłem się na pieprzycy siewnej, która nazywana jest również rzeżuchą ogrodową. Jej uprawa w domu jest dość prosta. Nasiona tej rośliny możemy kupić w sklepie ogrodniczym. Pieprzyca siewna to roślina, którą zalicza się  do roślin kapustowatych, jak zresztą wiele innych gatunków rzeżuchy, które również zalicza się do tej samej grupy roślin. Rzeżucha ogrodowa ma niewielkie zastosowanie kulinarne. Ja często dodaje kiełki rzeżuchy do kanapek. Może ona stanowić jako dodatek do różnych sałatek warzywnych. Myślę, że wystarczy tyle informacji na temat rzeżuchy ogrodowej i jej zastosowania w kulinarii.

Jaką wartość odżywczą ma rzeżucha ogrodowa?

Choć na tak małą roślinkę, rzeżucha ogrodowa ma ogromne właściwości odżywcze. Rzeżucha ogrodowa ma bardzo niewielką ilość białka, węglowodanów oraz tłuszczy. Rzeżucha ogrodowa również ma niewielką ilość błonnika pokarmowego. Najlepszą wartość odżywczą rzeżuchy ogrodowej jest różna zawartość witamin i składników mineralnych, o czym zaraz omówię. Przede wszystkim rzeżucha ogrodowa dostarcza nam niektóre witaminy z grupy B oraz witaminę C. Rzeżucha ogrodowa również jest źródłem witaminy A. Jeżeli mówimy o składnikach mineralnych, pieprzyca siewna jest źródłem m.in. cynku, magnezu, wapnia, żelaza (niehemowe), czy też np. sodu. Jeżeli kogoś interesuje kwestia kalorii, rzeżucha ma małą ilość kalorii (10 g rzeżuchy ogrodowej dostarcza nam ok. 3 kcal).

Myślę, że taki niewielki wpis dostarczył Państwu wielu informacji na temat rzeżuchy ogrodowej i jej wartości odżywczej. Myślę, że dzięki temu artykułowi, każdy zacznie w domu uprawiać rzeżuchę ogrodową, bo naprawdę jest pyszna, a zarazem zdrowa.

Komentarze

  1. Miałam zasiać przed Świętami, ale jakoś zapomniałam, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić to w najbliższych dniach ;) Bardzo lubię rzeżuchę, najbardziej jako dodatek do kanapek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety nie przepadam za dość ostrym smakiem rzeżuchy, dlatego bardzo rzadko dodaje ją do kanapek lub innych rzeczy. Zdaję sobie sprawę, że jest to bardzo wartościowa rzecz do jedzenia. Ja natomiast lubię generalnie kiełki, czym rzeżucha jest. Dlatego bardzo często robię kiełki z soczewicy, bo one mi najbardziej smakują. Zwłaszcza dla mnie jest to ważne w ziemie, bo u nas w Polsce są bardzo popularne owoce cytrusowe, których ja za bardzo nie mogę spożywać, że względu na występowanie w nich amin powodujących migreny. Oczywiście od czasu do czasu zjem cytrus, zwłaszcza jeśli chodzi o cytryny. Skądś jednak trzeb brać witaminą C, żeby trochę się uodpornić i dlatego dla mnie najlepszą alternatywą są kiełki z soczewicy.
      Podkreślasz, że po spożywaniu rzeżuchy można podnieść pH swojego organizmu. Ja poprzez kiełki z soczewicy sobie tak podniosłam, że lekarz była bardzo zdziwiony odosobnionym przypadkiem tak zaklalizowanego organizmu :)

      Usuń
    2. Do zupy rzeżuchy jeszcze nie dodawałam, wypróbuję :) Jutro kupię nasionka. A co do kiełków to najbardziej lubię te z rzodkiewki, no i na patelnię :)

      Usuń
  2. Ja uwielbiam rzeżuchę, niestety juniora póki co nie mogę przyzwyczaić do nowych smaków. Gdyby wiedział, co traci... Niestety ani rzeżucha, ani żadne kiełki nie wchodzą w grę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciężko jest nakłonić dzieci do nowych smaków :( Najgorzej jest okres dojrzewania, kiedy młodzież nie zawsze chętnie jada warzywa i owoce :) Z czasem może zacznie jeść kiełki lub rzeżuchę i polubi je :) Podstawową zasadą jest niezmuszanie dzieci do jedzenia czegoś, czego nie lubią :) Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Zauważyłam pewna prawidłowość u siebie, że te smaki lub produkty, które nie cierpiałam jeść jako dziecko czy nastolatka teraz potrafię jeść nawet bez umiaru. Przykładem mogą być śledzie - teraz uwielbiam salsę, ale kiedyś nigdy nie tknęłam śledzi. Jeszcze nie mogę się przekonać do śledzi woleju, ale może to kwestia czasu. Dlatego myślę, że na wszystkie smaki przyjdzie swój czas.

      Usuń

Prześlij komentarz

Zasady dodawania komentarzy do bloga Blog o żywieniu zbiorowym:

1. Jeżeli dodajesz komentarz pod postem na moim blogu, jednocześnie akceptujesz moje zasady, jakie panują na moim blogu.
2. Zanim komentarz zostanie opublikowany na moim blogu, zostanie wcześniej sprawdzony przez administratora bloga. Komentarz, który nie narusza moich zasad, zostanie opublikowany.
3. Administrator bloga nie opublikuje komentarza, jeżeli:
- komentarz jest spamem;
- osoba dodająca komentarz dodała link do jakiejś strony internetowej, co ma charakter reklamowy (np. strony o lekach, o suplementach diety, strony dla dorosłych, reklama stron www firm itp.);
- komentarz zawiera słowa niecenzuralne;
- komentarz obraża administratora bloga lub innego komentującego;
- komentarz nie odnosi się ani do czyjegoś komentarza, ani do postu.
4. Komentarze muszą odnosić się do danego tematu posta lub innego dodanego komentarza, jaki pojawił się na moim blogu.
5. Komentarz nie może być reklamą!

Wszelkie pytania, propozycje napisania postu, uwagi itp. proszę kierować na adres e-mail administratora bloga!

Patryk
administrator bloga